خانه  > اقلیت های ملی  >  گزارشی از فعالیت کمپین “زبان مادریمان در خانه نماند”

گزارشی از فعالیت کمپین “زبان مادریمان در خانه نماند”

خبرگزاری هرانا – کمپین “زبان مادریمان در خانه نماند” به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید توسط جمعی از فعالان مدنی به هدف مطالبه تحصیل به زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها آغاز به کار کرد. این کمپین علاوه بر حمایت هزاران نفر از شهروندان ایرانی با حمایت تعدادی از نمایندگان مجلس شکل موثرتری به خود گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ۲۶ شهریورماه به کوشش گروه رسانه ای یول، کمپین “زبان مادریمان در خانه نماند” به هدف مطالبه تحصیل به زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌های کشور به راه افتاد.

این کمپین که در طی ۶ روز موفق به جلب امضای حدود ۴۰ هزار شهروند ایرانی شده است از حمایت نمایندگان مختلف مجلس نیز روبرو شد.

دکتر مرتضی پیری عضو شورای شهر ارومیه، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه، روح الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه، سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه، دکتر محمد وحدتی نماینده مردم بستان آباد، سید مرتضی خاتمی نماینده ماه‌نشان و ایجرود، علی گلمرادی نماینده مجلس از ماهشهر خوزستان، حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین, البرز و آبیک، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، فردین فرمند نماینده شهرستان میانه و… تنها تعدادی از چهره های سرشناس هستند که با امضا متن نامه این کمپین حمایت خود را از مطالبات آن ابراز داشته اند.

عوامل این کمپین اقدام به نگارش نامه‌ای به رئیس جمهور دکتر حسن روحانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت مطالبه تحصیل به زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها نموده‌اند.

متن کامل نامه این کمپین به نقل از گروه رسانه ای یول به شرح زیر است:

بسمه تعالی

ما می خواهیم زبان مادریمان در خانه نماند

رئیس جمهور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با اهدا سلام و تحییّت فراوان و کمال ادب و احترام

همانگونه که مستحضرید به یک مهر ایام بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم و این مهم در حالی است که در کشورمان ایران بجز هموطنان فارس زبان، دیگر شهروندان کشور از حق تحصیل به زبان مادری محرومند که این موضوع علاوه بر ایجاد تبعیض زبانی و فرهنگی در کشور، سرآغاز بسیاری از چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد.

علیرغم اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حقوق شهروندان ایرانی در زمینه‌های مختلف اشاره شده و مهمتر از آن در قرآن کریم بعنوان کتاب آسمانی مسلمانان از تنوع زبان‌ها و اقوام بعنوان دو نشانه الهی در هستی یاد می‌شود و تاکید بر برابری و عدالت در تمامی آیات دین مبین اسلام قابل لمس است و همچنین جامعه شناسان، روانشناسان و دانشمندان علم سیاست، «زبان» را در صدر جدول ارزش‌های فرهنگی قرار می‌دهند، افرادی هستند که اکنون در جایگاه صاحب‌نظر و صاحب قدرت ایستاده و تاکید بر تک‌زبانی و سیاست سانترالیسم فرهنگی دارند.

آقای رئیس‌جمهور و نمایندگان محترم مجلس؛

همه شهروندان در اقصی نقاط ایران فارغ از نژاد، قومیت و زبان همان مردمانی هستند که در طول سال‌ها مدافع یکپارچگی و امنیت کشور بوده و هستند اما در همین سرزمین متاسفانه از حقوق بدیهی فرهنگی خود محروم شده‌اند و تعهد، متانت و اعتقاد به همزیستی مسالمت‌آمیز این ائتنیک‌ها، مانع از برخوردهای قهری با انواع تبعیض‌ها شده است اما وقتی شرایط ژئواستراتژیکی منطقه خاورمیانه و تحولات کشورهای همسایه را بررسی کرده و در کنار محرومیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این مناطق قرار می‌دهیم تصویری تاریک و خطرناک از این مناطق ترسیم می‌شود که تنها با اتکا به فرهنگ و زبان می‌توان در برابر توطئه بدخواهان ایستادگی کرد.

آقای رئیس‌جمهور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی؛

ایران به‌عنوان کشوری که تمامی بیانیه‌ها و مقاوله‌های مرتبط با حقوق بشر جهان را پذیرفته و عضو کنوانسیون‌های مختلفی نظیر منشور ملل متحد، کنوانسیون بین‌المللی رفع تبعیض نژادی، به همراه اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌باشد و اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی را فرامین خداوند متعال در قالب دین مبین اسلام تشکیل می‌دهد، بسیار آزاردهنده است که فرزندان ائتنیک‌های نقاط مختلف کشور به زبانی به تحصیل بپردازند که بعنوان زبان مادری آنها محسوب نمی‌شود و علاوه بر محرومیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی زیادی که از آن رنج می‌برند، عدم تحصیل به زبان مادری که حق بدیهی و اولیه هر انسانی می‌باشد محرومیتی مضاعف برایمان می‌باشد، لذا ما امضا کنندگان این نامه، از شما به عنوان منتخبان ملت که بایستی بازوان عملگر تمام مردم ایران فارغ از قومیت،زبان و نژاد باشید؛ مطالبات خود را در خصوص حقوق زبانی و بازگشایی مدارس بشرح ذیل اعلام می داریم:

۱- رسمیت یافتن آموزش چند زبانگی در ایران و ارائه خدمات آموزش و پرورش به زبان ائتنیک‌ها در مناطق مختلف کشور

۲- ایجاد شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی سراسری به زبان‌‌های مختلف از جمله ترکی، بلوچی، لری و…

۳- حمایت از اهل قلم و اندیشه و نویسندگانی که در راستای تولید محتوای آموزشی به زبان‌های غیرفارسی فعالیت دارند.

۴- تشکیل شورای عالی اقوام متشکل از صاحب نظران و نویسندگان و فعالان فرهنگی اقوام با هدف هم اندیشی و پیگیری مطالبات فرهنگی ائتنیک‌ها به دور از نگاه امنیتی و با اعتقاد به خرد جمعی در راستای بسط و گسترش همگرایی در کشور.

در خاتمه عرایض ایجاب می‌کند ضمن تشکر از تاکیدات شما بر حق آموزش به زبان مادری در مدارس تشکر و قدردانی کنیم و امیداور باشیم، اقدامات و کوشش‌های شما نتیجه عملی در رسیدن به حق تحصیل به زبان مادری را برای فرزندانمان را فراهم آورد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید