خانه  > بهداشت و محیط زیست  >  در شرایط اضطرار هستیم!؛ در گفتگو با بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان/گفتگو از سیامک ملامحمدی

در شرایط اضطرار هستیم!؛ در گفتگو با بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان/گفتگو از سیامک ملامحمدی

ماهنامه خط صلح – اذعان دارد که پیش از کرونا مشکلات اقتصادی داشتیم و کرونا آن را مضاعف کرد. همچنین می‌گوید که در تشکیل ستاد ملی کرونا تاخیر ایجاد شده که به دلیل روند تصمیم گیری بوده است. اما این نماینده اصلاح طلب عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، هرگونه انگاره‌ی پولی شدن درمان و بهداشت در کشور را رد می‌کند و می‌گوید که اگر پولی هم در بیمارستان‌ها گرفته شده، «در تحقیقات مشخص شده که این‌ها در بیمارستان‌های خصوصی بستری شده‌اند.» وی در ادامه به خط صلح می‌گوید که «بیماران هم حق انتخاب دارند و کسی که بیمارستان خصوصی را انتخاب می‌کند، هزینه‌هایش را هم باید با همان تعرفه خصوصی پرداخت کند.»

ماهنامه‌ی خط صلح در این شماره و در خصوص وضعیت مدیریت شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور، به سراغ بهروز بنیادی، نماینده حوزه‌ی انتخابیه خراسان رضوی (بردسکن، خلیل آباد و کاشمر) در مجلس دهم شورای اسلامی رفته است. بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که در انتخابات مجلس دهم، با قرار گرفتن در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان به مجلس راه یافت. هرچند که برای مجلس یازدهم از سوی هیات نظارت و با تائید شورای نگهبان، رد صلاحیت شد.

بنیادی در بخشی از این گفتگو، در پاسخ به سوالی در خصوص تعدد نهادهای مدیریت کننده‌ی کرونا، از تصویب قانون مدیریت بحران در کشور و مشخص شدن وظایف نهادها و دستگاه‌ها خبر داد و گفت که «یکی از اشکالاتی که نمایندگان محترم هم به دولت داشتند این بود که چرا شما این قانون را به درستی اجرا نکردید و این قانون عملیاتی نشده؟ قطعا اگر آن قانون، مدنظر عملکرد دولت قرار می‌گرفت، ما شاهد این تعدد قرارگاه‌ها و مراکز تصمیم گیری نبودیم.»

این گفتگو در شرایطی انجام شد که دستکم ۲۳ نماینده مجلس به کرونا مبتلا بودند(۱) و عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «آنا» گفته بود که «تعداد زیادی از نمایندگان به دلیل ابتلا به کرونا امکان حضور در جلسه علنی مجلس را ندارند.»(۲)

مشروح گفتگوی خط صلح با این نماینده‌ی مجلس در ذیل از نظرتان می‌گذرد:

نسبت مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود با کرونا چیست؟ یکی از نمایندگان مجلس، مسعود رضایی در بیست و دوم فروردین ماه سال جاری در گفتگو با ایلنا گفته بود که «مشکلات اقتصادی کشور ربطی به کرونا ندارد، وضعیت قبلا هم بهتر نبود.»

ما بعد از تحریم‌ها دچار مشکل افزایش تورم و نابسامانی‌های اقتصادی در کشور شدیم و با آثار تحریم‌ها مواجه بودیم. کرونا هم مزید بر علت شد و به دلیل کرونا و سیاست‌هایی که همه‌ی کشورها نسبت به هم در سراسر جهان در بحث پروازها اعمال کردند، بسیاری از مسیرهایی که برای افزایش درآمد توسط تولیدکنندگان داخلی، بازرگانان و … تدارک دیده شده بود و بحث مبادلات کالایی دچار مشکل شدند. در واقع کرونا مشکل را مضاعف کرد. بنابراین هر دو مسئله درست است. یعنی ما قبل از کرونا مشکلات اقتصادی داشتیم. بعد از کرونا این مشکلات تشدید شده است.

مدیریت دولت در بحران کرونا را چه طور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار نظرهایی انجام شده است مبنی بر این که کلاف کار از دست دولت خارج شده و عدم تمرکز بر مدیریت، موجب پراکندگی تصمیم‌ها و تشدید بحران شده است.

نکته‌ای که گفتید در بحث هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و شاید به نوعی تاخیر در تشکیل ستاد ملی کرونا حرف درستی است. وزارت بهداشت بعد از اعلام سازمان بهداشت جهانی به همه کشورهای جهان مبنی بر اعلام خطر کرونا و اقداماتی که باید صورت بگیرد، کارهایی را در این زمینه شروع کرده بود. اما وزرایی که در هیات دولت که بایستی مستقیم در کنار وزارت بهداشت قرار می‌گرفتند، در روند تصمیم گیری با تاخیر به این چرخه وارد شدند. همین مسئله سبب شد که ما کمی دچار غافلگیری بشویم. ولی پس از تشکیل ستاد ملی کرونا و ورود مستقیم مقام رهبری، همه دستگاه‌ها پای کار آمدند و ما شاهد هستیم که بعد از این، انسجام در سطوح عالی تصمیم گیری و روند کنترل و مدیریت بیماری در کشور خیلی بهتر شد و آثار آن را ما در نیمه دوم فروردین ماه سال جاری به بعد شاهد بوده و هستیم.

در اصل چهل و سوم قانون اساسی، بهداشت به عنوان یک نیاز اساسی به رسمیت شناخته شده است. به نظر شما پولی بودن بخش بهداشت و سلامت کشور و هزینه‌های بیمارستان‌ها چقدر در محدود کردن دسترسی شهروندان به خدمات درمانی بالاخص در این بحران کرونا موثر بوده است؟

نمی‌دانم شما چقدر اخبار را تعقیب می‌کنید! به نظر می‌رسد که بخشی از مطلبی که عنوان می‌کنید ناشی از تمرکز کمتر بر روی اطلاعات است. از سال ۹۳ و بعد از تشکیل دولت یازدهم و دوازدهم طرحی به نام طرح تحول سلامت در کشور اجرا شد که دولت پول خوبی را در این زمینه و در این چند سال اخیر هزینه کرد. ما شاهد آثار مثبت آن هم هستیم. بحث بیمه‌ی سلامت، بیمه‌ی رایگان برای همه مردم، تجهیز شدن بیمارستان‌ها و افزایش تخت‌های بیمارستانی، افزایش تخت‌های آی.سی.یو، به روز رسانی خیلی از تجهیزات درمانی و پزشکی و همچنین در زمینه‌ی بهداشت، پرونده‌ی سلامت الکترونیک، همه این‌ها در این چند سال اخیر پایه گذاری شده است. اگر امروز ما طرح غربال‌گری ملی کرونا را داریم، ناشی از همین مسائلی بوده که مجلس پیگیری کرده و دولت هم خود در این زمینه برنامه ریزی داشته است. بنابراین این که بگوییم همه چیز پولی شده، به نظرم جمله درستی نیست.

نکته‌ی بعدی مسئله‌ی پرداخت از جیب بیماران است. در این زمینه تلاش شده که هر قدر امکان پذیر باشد، این پرداخت از جیب کاهش پیدا کند. پرداخت از جیب بیماران در این سال‌ها بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. ممکن است که در یک سال اخیر بعد از شدت گرفتن تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که ما در مباحث دارویی و تجهیزات سرمایه‌ای داشتیم، بخشی از جامعه‎ی ما که نیاز به درمان دارند و بخشی از بیماران ما که نیاز به داروهای خاصی داشتند، هزینه‌هایشان افزایش پیدا کرده باشد. ولی به طور کلی این مطلبی که فرمودید جمله درستی نیست که همه چیز پولی شده است.

در حال حاضر هزینه‌های بیماران کرونایی که در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند، رایگان است. مواردی هم که در خصوص دریافت پول از بیمارستان‌ها گزارش شده، در تحقیقات مشخص شده که این‌ها در بیمارستان‌های خصوصی بستری شده‌اند. بیماران هم حق انتخاب دارند و کسی که بیمارستان خصوصی را انتخاب می‌کند، هزینه‌هایش را هم باید با همان تعرفه خصوصی پرداخت کند. بنابراین آن چه که در توان دولت بوده تا کمترین آسیب از طریق بیماری کرونا به خانواده‌ها وارد شود، انجام شده است. در بحث درمان هم عرض کنم که در حال حاضر درمان بیماران کرونایی کاملا رایگان است. تا به حال نزدیک به حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان مصوب شده که به تدریج در اختیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرار بگیرد تا نواقصی که ما در کشور در مباحث مختلفی چون حوزه‌ی درمان و بهداشت و این‌ها داریم، در حین و بعد از کرونا ترمیم بشوند. همچنین و همانند همه جای دنیا که با پروژه‌های در حال تکمیل و مشکلاتی در مباحث آزمایشگاهی در خصوص این بیماری مواجه شده‌اند، در این حوزه هم سرمایه گذاری های خوبی انجام می‌شود.

آیا بودجه ۹۹ و اعتباراتی که در آن تعیین شده می‌تواند نیاز مدیریت بحران کشور را تامین کند؟ آقای بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه از نیاز برای اصلاح و لزوم نوشتن متمم بودجه سخن گفته است(۳). آیا چنین چیزی امکان دارد و چنین تلاشی صورت پذیرفته است؟

ما در مرحله اضطرار هستیم. نکته‌ای که آقای بادامچیان می‌گویند برای وضعیت عادی است که اگر باشد، قطعا بودجه باید بازنویسی بشود و دوباره به مجلس بیاید. نمایندگان محترم هم رای بدهند و شورای نگهبان هم مسیرش را طی بکند و بعد این بودجه جدید ابلاغ شود. بنابراین در حالت عادی این حرف درستی است و باید این کار انجام بشود. ولی الان ما در شرایط اضطرار هستیم و مردم نیاز به حمایت در مباحث درمانی و اقتصادی شان دارند.
شما شاهد هستید که بخشی از مسائل از طریق خود هیئت دولت، با توجه به اختیاراتی که دولت دارد، تدبیر شد. در بحث حمایت‌های اقتصادی هم دولت حمایت کرد. همچنین مقام رهبری با پرداخت یک میلیارد یورو موافقت کرد.
بنابراین در حالت عادی آن حرف درست است ولی الان در شرایط اضطرار هستیم. قطعا با سیر قانونگذاری‌ که در کشور وجود دارد و روندهای زمان بر وجود دارد، در وضعیت فعلی این کار امکان پذیر نخواهد بود. شاید بعد از رفع این بحران لازم باشد که ترتیب جدیدی در مباحث تغییرات بودجه‌ای در اختیار دولت قرار بگیرد. چون ما نمی‌توانیم دولت و کشور را برای بعضی از تصمیم‌ها معطل کنیم. آن هم در این شرایط و با طی شدن روندهای طولانی قانونی موجود. گرچه در بودجه هم هر ساله درصدی در جابجایی ردیف و مبالغ در اختیار دولت است که می‌توان آن را از رئیس سازمان برنامه و بودجه پرسش کرد که چگونه این مبالغ فراهم شده است. آن‌ها راحت می‌توانند ریز این مسائل را توضیح بدهند.

ما در مهار بحران کرونا با تعدد نهادهای ایجاد شده مواجهیم. از قرارگاه کرونا که به دستور رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد تا ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای پیشتیبانی برای حمایت از تصمیمات آن. نظر شما چیست؟ آیا بهتر نبود که از همان ابتدا شخص رئیس جمهور به میدان می‌آمد و مجلس به عنوان خانه‌ی ملت و راس امور، وارد عمل و تصمیم سازی می‌شد؟

مجلس کار خودش را انجام داده است. ما در ماه‌های قبل قانون مدیریت بحران در کشور را مصوب کردیم. در آنجا تمام ریزه کاری‌ها مشخص شده که در زمان بحران، هر دستگاه و مسئولی چه وظایفی را دارد. یکی از اشکالاتی که نمایندگان محترم هم به دولت داشتند این بود که چرا شما این قانون را به درستی اجرا نکردید و این قانون عملیاتی نشده؟ قطعا اگر آن قانون، مدنظر عملکرد دولت قرار می‌گرفت، ما شاهد این تعدد قرارگاه ها و مراکز تصمیم گیری نبودیم. هرچند بعضی از این قرارگاه‌هایی که شما اشاره کردید به دستور مقام رهبری بود و هدف خاصی را تعقیب می‌کرد. این که در خصوص بحث بیوتروریسم و در مورد ویروس کرونا تحقیق علمی بشود. آن مسیر هم طی شد. در مباحث پشتیبانی هم ارتش و سپاه پاسداران و سایر نیروهای نظامی و انتظامی با مباحث پشتیبانی‌شان در کنار ستاد ملی کرونا قرار گرفتند. در حال حاضر هم فرماندهی واحد در اختیار آقای رئیس جمهور است و تصمیمات را ایشان ابلاغ می‌کنند.

با سپاس از وقتی که در اختیار خط صلح گذاشتید.

پانوشت‌ها:
۱ – وضعیت نمایندگان مجلس که به کرونا مبتلا شده اند/جدول – تسنیم – ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
۲ – قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با آنا: تعداد زیادی از نمایندگان به دلیل ابتلا به کرونا امکان حضور در جلسه علنی مجلس را ندارند – خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
۳ – بادامچیان: بودجه نویسی نیاز به تحول و بازنگری دارد – خبرگزاری فارس – ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید