خانه  > slide, بهداشت و محیط زیست, زنان, کودکان  >  لزوم اجباری کردن آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج/ نازیلا رستم زاده

لزوم اجباری کردن آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج/ نازیلا رستم زاده

ماهنامه خط صلح – امروزه مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به اقدامی بسیار ضروری و لازم مبدل شده است. مشاوره ژنتیک و در صورت تشخیص مشاور، انجام آزمایشات ژنتیکی مورد لزوم از بروز بسیاری از بیماری های مادرزادی و ژنتیکی جلوگیری می کند و امکان تولد نوزادانی با نقص مادرزادی (ناتوانی های ذهنی و جسمی) را کاهش می دهد.

نازیلا رستم زاده

آزمایش های ژنتیک انواع مختلفی دارند که هر کدام هزینه متفاوتی دارد؛ اما این هزینه ها در برابر هزینه های نگهداری از یک کودک معلول بسیار ناچیز است. این نوشته، نگاهی می اندازد به آمار و ارقام ازدواج فامیلی در گوشه و کنار جهان و نقش مشاوره ژنتیک در کاهش این آمار.

برای آن که بدانیم یک فرد یا خانواده لازم است آزمایش ژنتیک انجام دهند یا خیر، لازم است ابتدا مورد مشاوره قرار گیرند. مشاوره ژنتیک حتما می بایست توسط یک پزشک متخصص ژنتیک یا پزشک آموزش دیده و دارای مجوز فعالیت مشاوره ژنتیک انجام گیرد. نکته مهم آن است که یادآوری شود مشاوره قبل و بعد از انجام آزمایش ژنتیک لازم است. فعالیت مشاوره به طور کلی از فعالیت آزمایشگاه جدا و مستقل است.

متاسفانه ازدواج فامیلی در کشور ما بسیار رایج است و بنا به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی هم تمایل به انجام آن کاهش نیافته است؛ رویدادی که یکی از عوامل مهم افزایش بیماری های  ژنتیک محسوب می شود. از طرف دیگر اطلاع و آگاهی افراد جامعه نسبت به بیماری های ژنتیکی بالا نیست؛ به طوری که گاهی مشاهده می شود خانواده ای با وجود داشتن دو یا سه فرزند مبتلا به اختلال ژنتیکی هنوز نمی دانند می شود از تولد این بیماران پیشگیری کرد.

تعداد آزمایشات ژنتیکی که تحت پوشش بیمه های پایه هستند نیز محدود است؛ در حالی که برخی از این آزمایش ها هزینه های بالایی دارند. پوشش بیمه های تکمیلی در این رابطه نسبتاً وسیع است.

البته همان طور که پیش تر گفته شد، با یک دید آینده نگر همیشه می توان به این نتیجه رسید که پیشگیری بسیار ساده تر، کم هزینه تر و ثمربخش تر از درمان است. به ویژه در مورد بیماری های ژنتیکی که در صورت بروز، غالباً درمانی نخواهند داشت.

دسته ای از بیماری های ژنتیکی تحت عنوان بیماری های اتوزوم مغلوب هستند که احتمال بروز آن ها در صورت ازدواج فامیلی به شدت افزایش می یابد. این بیماری ها در جامعه ایرانی به دلیل تمایل به ازدواج فامیلی نسبت به کشورهای غربی شایع هستند. در حال حاضر پیشگیری از بروز این بیماری ها به طور مطلق امکان پذیر نیست. اما با روش های بسیار مدرن آزمایشگاهی، بررسی و پیشگیری از بروز تعداد قابل توجهی از شایع ترین این بیماری ها امکان پذیر شده است.

همه نکاتی که باید درباره آزمایش ژنتیک بدانید

گاهی انجام آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج ضروری است. آزمایش های ژنتیک غالباً روی نمونه خون و گاهی روی مایعات دیگر بدن و یا بافت انجام می شود.

امروزه با استفاده از فناوری های نوین آزمایشگاهی، می توان مشخص کرد که آیا شما، همسرتان یا فرزندانتان ژن بعضی از اختلالات ارثی را دارید یا خیر؟ به کمک آزمایش ژنتیک، پزشکان می توانند وجود این ژن های معیوب را تشخیص دهند و در صورت تمایل خانواده به بارداری، از بروز بیماری مورد نظر پیشگیری کنند.

زمان مناسب برای انجام مشاوره ژنتیک

مناسب ترین زمان انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است، اما در مراحل بعدی یعنی قبل از بارداری و حتی حین بارداری هم انجام  مشاوره و در صورت لزوم آزمایش ژنتیک از تولد نوزادی با مشکلات ژنتیک پیشگیری خواهد کرد یا حداقل روند درمان این بیماران را تسریع نموده و با موفقیت بیش تری همراه می کند.

به عنوان مثال، در مورد نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیک، در صورت تشخیص زود هنگام و شروع رژیم غذایی مورد نظر، عوارض به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی، یکی از مهم ترین علل ایجاد بیماری های ژنتیکی است. بهترین و کم خطرترین نوع ازدواج، ازدواج با یک فرد غیر هم خون (غریبه) است. اما در صورت وقوع ازدواج فامیلی، مشاوره ژنتیک و انجام غربالگری ناقلی در ازدواج های پرخطر اکیداً توصیه می گردد.

تغییر یک باور غلط

باور بسیاری از افراد این است که در بین بستگان ما ازدواج های فامیلی بسیار زیاد اتفاق افتاده و تمام کودکان حاصل از این ازدواج ها سالم اند؛ در صورتی که این تفکر کاملاً اشتباه است. در هر بارداری، این احتمال وجود دارد که ژن های مغلوب در کنار هم قرار بگیرند و سبب بروز بیماری شوند. به طور کلی در همه انسان ها ٧ تا ٨ عدد ژن معیوب وجود دارد که در ازدواج های غریبه احتمال این که ژن های معیوب زوجین کنار هم قرار بگیرد، حدود دو تا سه درصد است و این رقم در مورد ازدواج های فامیلی به دلیل مشترک بودن اجداد زوجین بسیار بیشتر از ازدواج با فرد غیر فامیل و به اصطلاح غریبه است.

هرچه ازدواج فامیلی نزدیک تر باشد، خطر بیماری مادرزادی جنین و نوزاد بیش تر خواهد شد. ازدواج پسرعمو- دخترعمو، پسرخاله- دخترخاله، پسرعمه- دختر دایی و پسردایی-دختر عمه به یک اندازه و به میزان سه تا چهار برابر این خطر را افزایش خواهد داد. در صورتی که والدین زوجین هم ازدواج فامیلی کرده باشند، این خطر به مراتب افزایش خواهد یافت.

مشاوره ژنتیک فرآیندی است که طی آن پزشک اطلاعات لازم را از فرد یا خانواده او دریافت می کند، شجره نامه را ترسیم کرده و با توجه به آن میزان خطر برای کل بیماری های ژنتیک را محاسبه نموده و ممکن است در طول این فرآیند آزمایش خاصی هم درخواست نماید.

وظایف پزشک در قبال فرد مورد مشاوره

همان گونه که خصوصیت منحصر به فرد بیماری ژنتیکی، تمایل آن به عود در داخل خانواده‌ ها است، جنبه منحصر به فرد مشاوره ژنتیکی، تمرکز آن نه تنها بر بیمار اولیه، بلکه بر اعضای خانواده بیمار، هم در حال حاضر و هم در آینده است. مشاوره ژنتیکی که از فعالیت های محوری در ژنتیک پزشکی است، نه تنها با اطلاع دهی به بیمار و خانواده‌ اش، بلکه با ایجاد مشاوره جهت ‌دار از نظر روانشناسی برای کمک به سازگار شدن افراد و تطابق با تاثیرات اختلال در خانواده سروکار دارد.

استانداردهای تعیین شده مراقبت پزشکی مستلزم آن هستند که ارائه دهندگان خدمات ژنتیکی شرح حالی به دست آورند که شامل اطلاعات خانوادگی و نژادی باشد و در مورد مخاطرات ژنتیکی بیماران و اعضای خانواده ‌شان به آن ها توصیه ‌های لازم را ارائه کنند. آزمایش ژنتیکی یا تشخیص پیش از تولد، در صورت لزوم، پیشنهاد دهند و درمان گوناگون یا راه های اداره و تدبیر جهت کاستن خطر بیماری را ذکر کنند. مشاوره ژنتیکی، محدود به ارائه اطلاعات و محاسبه خطر بیماری نیست، بلکه نوعی روند ارتباطی است. توانایی تعریف و تعیین موضوعات روانی- اجتماعی پیچیده مرتبط با نوعی اختلال ژنتیکی در یک خانواده، نقش مرکزی را در این کار ایفا می‌کند. توجه به این موضوعات، احتمالاً به موثرترین وجه از طریق تماس دوره ‌ای با خانواده در طول زمان و با مرتبط شدن موضوعات پزشکی یا اجتماعی با زندگی افراد مبتلا، انجام می شود.

سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به این که در قانون بودجه سال ۹۶ انجام آزمایشات ژنتیک طبق تاکیدات کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده است، می گوید: “در حال حاضر سالانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر معلول در کشور متولد می شوند، متاسفانه به دلیل عدم انجام آزمایشات ژنتیک به شکل اجباری افراد در هنگام ازدواج ضرورتی به طی مراحل آزمایش نداشتند”.

وی می افزاید: “مجلس برای جلوگیری از تولد کودکان مبتلا به معلولیت انجام آزمایشات ژنتیک را اجباری کرد، یعنی برای تمامی ازدواج ها در صورت تشخیص باید آزمایشات ژنتیکی انجام شود؛ البته اعتبارات مورد نیاز را دولت باید در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد، سازمان بهزیستی خوشبختانه این مصوبه را تا حدودی پیگیری کرده اما شاید در تخصیص بودجه مشکلاتی وجود داشته باشد”.

خدادادی در پایان با تاکید بر این که “استفاده از مشاور در حال حاضر به شکل قانون نیست”، می گوید: “اگر سازمان بهزیستی این موضوع را به مجلس اعلام کند؛ تلاش می شود که با تصویب قانون شرایط برای اجرای قانون فراهم شود”.

افسانه ای در پاکستان می گوید که مردم موش صورت در منطقه ای میان لاهور و اسلام آباد، عزیزان خدا هستند. این افراد که از دیرباز با سرهایی بسیار کوچک از مادر متولد می شدند، باید در تمام طول عمر خود در خدمت خدا می بودند و به همین دلیل از گذشته دور، والدینشان، آن ها را در آن محل رها می کردند و دیگر حتی به پشت سر خود هم نگاه نمی کردند اما در این دوره و در عصر مدرن، افسانه به تنهایی کارساز نیست. مردم کنجکاو شده اند تا علت هر چیز را بدانند.

ابتدا تصور می شد این مردم، قربانیان جرم و جنایت هستند. به همین علت آن ها را خرید و فروش و از آن ها برای گدایی استفاده می کردند. قیافه آن ها به قدری ترحم برانگیز بود که رهگذران دلشان به رحم می آمد و به آن ها پول می دادند اما با پیشرفت علم، مشخص شد که یک پاسخ ساده برای این اتفاق وجود دارد: “ژنتیک”.

این افراد از یک بیماری به نام “میکروسفالی” رنج می بردند. در این بیماران، مغز رشد کافی نمی کند و یک اختلال ژنتیک مادرزادی است که بین پاکستانی ها به شدت شیوع دارد. البته محققان موسسه تحقیقات ژنوم انسانی، با تحقیقی که به تازگی انجام داده اند، مشخص کرده اند که حتی در پاکستانی های ساکن انگلیس که هرگز در کشور خود نبوده اند نیز، درصد زیادی از نوزادان میکروسفال به دنیا می آیند، پس مشخص است که ژن معیوب میکروسفالی در آن ها وجود دارد.

اما علت شیوع زیاد این بیماری در این نژاد چیست؟ بررسی خانواده های پاکستانی نشان می دهد که به علت ساختار خانوادگی و فرهنگ سنتی شان، تمایل دارند ازدواج فامیلی داشته باشند و معمولاً مردان با دخترعمو/ عمه/ خاله یا دایی خود ازدواج می کنند. میکروسفالی یک اختلال اتوزومال مغلوب است که عده ای ناقل ژن آن هستند اما بیماری را نشان نمی دهند.

اختلال های اتوزومال مغلوب

ژن های انسان در حلقه پیچیده ای به نام کروموزوم ها قرار دارند. همه سلول های انسان ۲۳ جفت کروموزوم دارند که ۲۲ جفت آن ها “اتوزوم” و جفت آخری که جنسیت را تعیین می کند، کروموزوم جنسی نامیده می شوند. یک بیماری ژنتیکی اتوزومال به وسیله کروموزوم های اتوزومال (غیرجنسی) منتقل می شود.

مغلوب بودن نیز به این معناست که اگر کسی فقط یک ژن معیوب را به ارث ببرد، فقط ناقل خواهد بود و علایم بیماری را نشان نمی دهد. بیماری اتوزومال مغلوب فقط در صورتی بروز می کند که نوزاد، یک ژن معیوب را از پدر و یک ژن معیوب دیگر را از مادر به ارث ببرد بنابراین ازدواج فامیلی در خانواده ای که ناقل ژن معیوب هستند، باعث شیوع بیماری می شود. در اختلال اتوزومال مغلوب، اگر هر ۲ طرف، یک ژن اختلال را داشته باشند(ناقل باشند)، به احتمال ۲۵ درصد در هر بارداری بچه بیمار به دنیا می آید، به احتمال ۵۰ درصد کودک سالم اما ناقل است و به احتمال ۲۵ درصد کاملا سالم خواهد بود.

این نکته مهم است که احتمال اختلال ژنتیکی در هر بارداری به همان صورت باقی می ماند. مثلاً اگر زوجی، فرزندی مبتلا به بیماری ژنتیکی داشته باشند، احتمال داشتن فرزند دیگری با این اختلال، هم چنان ۲۵ درصد است. یعنی داشتن یک فرزند با اختلال ژنتیکی، احتمال ابتلای فرزندان دیگر را کاهش نمی دهد و داشتن فرزندی سالم، به معنی سالم بودن فرزندان بعدی نیست. متاسفانه این اختلال ها فقط به میکروسفالی ختم نمی شود. هیدروسفالی (بزرگی سر)، کری و لالی، نابینایی و ناشنوایی، لب شکری، اسکیزوفرنی، تالاسمی و عقب افتادگی نیز از اختلال های ژنتیکی هستند که میزان بروز آن ها در ازدواج های فامیلی زیاد است.

تحقیق مرکز مطالعه ژن های اعراب

نتایج تحقیقی که به تازگی در دبی به وسیله مرکز مطالعه ژن ها انجام شد، نشان داد در اعراب بیش ترین اختلال های ژنتیک وجود دارد و علت آن هم ازدواج های فامیلی است. این موسسه اعلام کرد که حدود ۶۳ درصد مشکل های ژنتیکی در عرب ها، به دلیل ازدواج های فامیلی اتفاق می افتد و هشدار داد که تعداد این ازدواج ها در حال افزایش است. چنین ازدواج هایی در منطقه بسیار مقبول و مرسوم است ولی کار چندان درستی نیست. در امارات که پنجمین کشور دنیا از نظر تعداد ازدواج های فامیلی است، حدود ۲۵۰ نوع بیماری ژنتیک شناخته شده است که تعداد آن ها در مقایسه با کشورهای دیگر جهان بسیار بالاست. این موضوع به مسئله نگران کننده ای تبدیل شده چون بار مالی زیادی به دولت تحمیل می کند و به همین علت باید توجه خاصی به ژنتیک شود. این مطالعه ها علاوه بر امارات، در بحرین و عمان هم انجام شده و قرار است که در همه کشورهای عرب، پیگیری شود.

ازدواج فامیلی و مشکل ها

زمانی توصیه می شد با اقوام خود ازدواج کنید اما این گفته شاید طرفداران زیادی در این روز و روزگار نداشته باشد. البته هنوز هم ازدواج فامیلی، با هدف زنده نگه داشتن سنت ها در بعضی کشورها شایع است. در روزگاری که عده زیادی از افراد هر کشور، برای یافتن کار یا شرایط بهتر زندگی، به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند، حفظ فرهنگ و ارزش های خانوادگی سخت تر شده و شاید همین امر هم دلیل افزایش ازدواج های فامیلی بین مهاجران باشد.

مثلاً در خانواده های عرب یا پاکستانی های مهاجر به انگلیس، کانادا، آمریکا یا استرالیا هم ازدواج فامیلی به شدت رایج است. محققان انگلیسی در مطالعه جدیدی اعلام کرده اند، تعداد ازدواج های فامیلی در انگلستان در ۳ دهه اخیر افزایش داشته و بیش تر موارد آن را افراد انگلیسی پاکستانی تبار انجام می دهند و حدود نیمی از ازدواج ها بین دخترعمو/ عمه/ خاله یا دایی ها اتفاق می افتد و فرزندان حاصل از این پیوندها ۱۰ برابر بیش از دیگران اختلال های ژنتیکی دارند. به علاوه احتمال مرگ و میر نوزادان، مشکل های یادگیری، بینایی یا شنوایی و نقایص هنگام تولد نیز در این نوزادان بالاست.

این کودکان، زمانی که بزرگ می شوند بیش از سایرین در معرض خطر ناباروری یا سقط جنین قرار دارند. گفته شده که ازدواج با فامیل نزدیک (دخترعمه، عمو، خاله و دایی) از نظر تولد نوزادان با مشکل های ژنتیکی و سقط جنین، خطری مانند زایمان در سنین بالای ۴۰ سال دارد اما منتقدان می گویند همان طور که نمی توان زایمان در سنین بالا را ممنوع کرد، نمی توان ازدواج فامیلی را هم منع کرد. فقط باید میزان خطرهای احتمالی را گوشزد کنیم.

در پاکستان

محققان سلامت، شیوع تالاسمی را در پاکستان حدود ۲ میلیون نفر اعلام کرده اند و یکی از علت های افزایش آن را ازدواج های فامیلی می دانند. البته “تالاسمی مینور” بیماری کشنده ای نیست اما بر اثر ازدواج های فامیلی احتمال دارد نوزادی با “تالاسمی ماژور” به دنیا بیاید که بیماری ای کشنده است. تنها راه پیشگیری از تالاسمی، جلوگیری از تولد چنین نوزادانی است. به همین دلیل، دولت پاکستان، پروژه جلوگیری از انتشار تالاسمی را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. البته ملاحظات سیاسی و اجتماعی زیادی سرعت پیشرفت آن را کم کرده است اما هم چنان ادامه دارد.

طی این پروژه، اعلام شده که ازدواج های فامیلی می توانند از علت های دچار شدن فرد به بیماری تالاسمی باشند و از افراد خواسته شده که قبل از ازدواج، آزمایش خون بدهند. برای اطلاع رسانی به مردم در مورد این پروژه ملی، دولت از روزنامه، پوستر، رادیو و تلویزیون استفاده کرده است. به علاوه پزشکان از همکاری علمای مذهبی کمک می گیرند تا اگر مشخص شد جنین زنی بیمار است، اجازه سقط به او داده شود تا از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی جلوگیری شود.

در عربستان

ازدواج در عربستان، قرن هاست امری مشخص و ساده بوده؛ آن ها معتقدند که ازدواج باید داخل خانواده و با کسی مثل دختر عمو/عمه/دایی/خاله یا حداقل عضوی از قبیله انجام شود که اصول اولیه را قبول و حامی همسرش باشد. آن ها هم چنین ترجیح می دهند با فامیل ازدواج کنند تا ثروتشان حفظ شود. علاوه بر این ها، عربستان کشوری است که هنوز هم به شدت تحت تاثیر قبایل خود است و معمولاً افراد هر قبیله ترجیح می دهند با هم قبیله های خود ازدواج کنند. همین امر باعث شده بسیاری اختلال های ژنتیکی در بعضی قبیله ها که از هزاران سال پیش وجود داشته، هنوز هم باقی مانده باشد.

با این حال مسئولان سلامت جامعه، افراد مذهبی و رسانه ها هشدارهای خود را آغاز کرده اند و در مورد خطرهای ازدواج های فامیلی بحث می کنند. محققان مشخص کرده اند حدود ۵۷ درصد ازدواج ها در عربستان، فامیلی است و این مسئله باعث شده که میزان اختلال های ژنتیکی در این کشور به حدود ۲۰ برابر استاندارد برسد؛ به حدی که بعضی بیماری های نادر ژنتیکی، همانند یک علامت مشخصه برای بعضی قبایل درآمده و همیشه از گذشته تاکنون ادامه یافته است. البته امروزه تا حدی سعی شده که ازدواج میان اقوام نزدیک کم رنگ تر شود و به جوانان اجازه داده می شود تا با افراد غریبه ازدواج کنند.

در بعضی مراکز دولتی، شیوخ مذهبی به مردان جوان هشدار می دهند همسر خود را با دقت انتخاب کنند و به سلامت فرزندانشان اهمیت بدهند. در مورد انجام تست های ژنتیکی قبل از ازدواج هم با جوانان صحبت می شود تا لزوم آن را دربیابند. مراکز دولتی عربستان در این موارد، با سازمان جهانی بهداشت همکاری های خوبی داشته اند. البته در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس هم که کارگران خارجی زیادی در آن ها حضور دارند، ازدواج با فردی هم ملیت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این امر به خصوص در مورد کشورهای کم جمعیت به قدری مهم شده که کشورهایی مانند کویت و امارات به افرادی که با فردی از همان کشور ازدواج کنند، کمک مالی و خانه آن ها را نیز تامین می کند.

در آمریکا

آمریکا تنها کشوری است که قوانینی بر ضد ازدواج با خویشاوندان نزدیک دارد. به همین دلیل در فوریه ۲۰۱۰ مجدداً در ۳۰ ایالت آمریکا ازدواج میان این خویشاوندان ممنوع اعلام شده است. البته ازدواج خویشاوندان نزدیک در آمریکا تا قبل از جنگ جهانی قانونی بود اما بعد از جنگ ممنوع شد. در آن زمان یک متخصص ژنتیک کتابی نوشت که در آن مزایای ازدواج میان افراد غیر فامیل ذکر شده بود. از نظر او و بسیاری افراد دیگر، ازدواج فامیلی از نشانه های بی تمدنی بود. سپس محقق دیگری در ایالت ماساچوست تحقیقی روی افرادی که از نظر ذهنی و عقلی مشکل داشتند انجام داد و نتیجه گرفت که این مشکل بر اثر ازدواج فامیلی ایجاد شده است. در سال های بعد، گزارش های مشابه زیادی رسید که در نهایت در آن سال ها باعث شد ازدواج فامیلی قدغن شود و این قوانین هنوز هم ادامه دارند.

در اروپا

دیدگاه ها درمورد ازدواج فامیلی در اروپا متفاوت از آمریکاست. این نوع ازدواج ها از زمان رم باستان رایج بوده و امروزه در قاره اروپا، فقط کشورهای اتریش، مجارستان و اسپانیا ازدواج با خویشاوند نزدیک را منع کرده اند. این ممنوعیت از قرن ۱۹ آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد اما در انگلستان ممنوعیتی در این رابطه وجود ندارد.

در آفریقا

در آفریقا ازدواج های فامیلی حدود ۳۵ درصد تخمین زده می شود. در نیجریه -که یکی از پرجمعیت ترین کشورهای آفریقاست-، ۳ قبیله مهم وجود دارند که در یکی از آن قبایل، بیش تر ازدواج ها فامیلی است اما در قبیله های دیگر که عمدتاً مسیحی هستند، ازدواج فامیلی ممنوع است. در اتیوپی نیز با وجودی که بیش تر افراد مسلمان هستند، ازدواج فامیلی بسیار کم اتفاق می افتد.

در سایر مناطق دنیا

در هندوستان، ازدواج با خویشاوندان نزدیک (فرزند عمو/عمه/ خاله/ دایی)، منطقه به منطقه متفاوت است. بین مسلمانان هند، این امر مرسوم است اما میان هندوها این نوع ازدواج ممنوع است. البته بین هندوها هم با توجه به منطقه، عقاید مختلفی وجود دارد. در کشورهای تایوان، کره و فیلیپین هم ازدواج با خویشاوندان نزدیک ممنوع است اما در ژاپن ممنوعیتی علیه آن وجود ندارد. چین نیز از سال ۱۹۸۰ قانونی تصویب و ازدواج با خویشان نزدیک را منع کرد.

***

ذکر مجدد این نکته ضروری است که مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، علاوه بر ازدواج فامیلی، در ازدواج های غیرفامیلی هم لازم است چون خطر بروز ناهنجاری های ژنتیکی در هر ازدواجی ممکن است اما در بعضی موارد مشاوره ژنتیک ضروری به نظر می رسد: ازدواج فامیلی، وجود یک فرد معلول یا بیماری مادرزادی در خانواده هر یک از زوجین، وجود سابقه نازایی یا سقط جنین و بارداری در سنین بالای ۳۵ سال.

پانوشت:

در نگارش این مطلب از وبسایت “کلینیک ژنتیک پارس ژنوم”، “خبرگزاری خانه ملت” و دانشنامه رشد استفاده شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید