خانه  > سایر گروهها  >  بیانیه کانون صنفی معلمان ایران؛ ضرب و شتم دانش آموزان معترض به دور از رفتار های انسانی و مدنی است

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران؛ ضرب و شتم دانش آموزان معترض به دور از رفتار های انسانی و مدنی است

خبرگزاری هرانا – کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه ای برخورد خشونت آمیز نیروهای انتظامی و لباس شخصی در تجمع دانش آموزان معترض به برگزاری آزمون‌های حضوری را محکوم کرده و به جهت انجام معاینات روانشناسی و ارائه خدمات مشاوره ای خواستار شناسایی دانش آموزان خشونت دیده شد. در بخشی از بیانیه این بیانیه آمده است: “اعمال خشونت با اسپری فلفل، باتوم، ایجاد ترس و دستگیری و … برای دانش آموزان و نوجوانانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند، حیرت‌آور و به‌دور از رفتارهای انسانی و مدنی است”. کانون صنفی معلمان ایران همچنین ضمن اشاره به ناتوانی وزارت آموزش‌وپرورش در انجام اقدامات مؤثر برای حل مشکلات دانش آموزان در شرایط بحران کرونا، تداوم آموزش به روش‌های سنتی و برگزاری امتحانات به صورت حضوری را ناکارآمد و مغایر با پروتکل های بهداشتی خواند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، کانون صنفی معلمان ایران با انتشار بیانیه ای نسبت به برخورد خشونت آمیز نیروهای انتظامی و لباس شخصی با دانش آموزان معترض واکنش نشان داد.

متن کامل این بیانیه عینا در پی می آید:

“با اعلام شیوه‌نامه‌ی وزارت آموزش‌وپرورش مبنی بر برگزاری آزمون‌های پایانی پایه‌های نهم و دوازدهم به شکل حضوری، دانش آموزان این دوپایه در بعضی از شهرها اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز کردند. خواسته‌ی دانش آموزان معترض، لغو آزمون‌های حضوری است که با سردادن شعارهایی چون “آموزش مجازی – امتحان مجازی ” خواستار بازنگری در تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش هستند.

متأسفانه در بعضی از شهرها (قزوین، یزد، فولادشهر اصفهان) نیروی انتظامی با اعمال خشونت، اقدام به برهم زدن تجمع مسالمت‌آمیز دانش آموزان و متفرق کردن آنها کرده است که در نظر صاحبان خرد و فکر این حرکت بسیار زننده و محکوم است.

اعمال خشونت با اسپری فلفل، باتوم، ایجاد ترس و دستگیری … برای دانش آموزان و نوجوانانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند، حیرت‌آور و به‌دور از رفتارهای انسانی و مدنی است. شایسته نیست بجای آموزشِ گفتگو و تعلیم رفتارها و کنش‌های مدنی به نوجوانان، به دلیل برگزاری یک تجمع اعتراضی ساده، این‌چنین با اعمالِ رویه‌های خشن برخورد شود. بیش از هرچیز این نوع برخورد حاکی از ضعف مدیریت و بی‌تدبیری مسئولان آن مناطق است که به جای آموزش عملی مدارا، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، به دانش‌آموزان رفتار خشن و زورگویی را که جامعه کنونی ما آسیب‌های فراوانی از آن دیده است و می‌بیند، آموزش می‌دهند.

علاوه بر این، اتفاقات اخیر بار دیگر از تصمیمات غیرمسئولانه و غیر کارشناسی شده وزارت آموزش‌وپرورش پرده برمی‌دارد. تصمیماتی که این بار دانش آموزان را در قالب معترض، به ادارات آموزش‌وپرورش کشانده است. دانش‌آموزانی که خود را یا برای شرکت در آزمون سرنوشت‌ساز کنکور و یا برای ادامه تحصیل در رشته‌ی دلخواه آماده می‌کنند.

سال‌هاست وزارت آموزش‌وپرورش به‌طور خاص نه‌تنها نتوانسته اقدامات مؤثر و مقتضی را برای حل مشکلات دانش آموزان به‌کار برد، بلکه با عدم سرمایه گذاری لازم از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای حرکت به سمت آموزش با روش و ابزارهای مناسب و به روز، به تداوم آموزش به روش‌های سنتی و اغلب ناکارآمد، کمک کرده است. چنانکه پس از گذشت حدود بیش از یک سال از بحران کرونا، وزارت آموزش‌وپرورش کشور نتوانسته زیرساخت‌های مناسب و کارآمد را در شرایط بحرانی، جهت ارزیابی و سنجش صلاحیت دانش آموزان معرفی کند تا دانش آموزان متناسب با روش تحصیل، برخورداری از امکانات ، شرایط جغرافیایی و… موردسنجش و غربال‌گری قرار بگیرند. حال ناراحت‌کننده است که بگوییم، بعضی از ادارات آموزش‌وپرورش جهت اجرای تصمیمات وزارت آموزش‌وپرورش با تمسک به نیروهای انتظامی و لباس شخصی قصد داشته‌اند با زور اسپریِ فلفل و باتوم … بر این ناتوانی سرپوش بگذارند.

باید از وزارت آموزش‌وپرورش پرسید تصمیم برای برگزاری امتحانات حضوری با کدام پروتکل بهداشتی همخوانی دارد؟ درحالی‌که مشاهده می‌شود بسیاری از آزمون‌ها، در سراسر کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا لغو می‌شود و به تعویق می افتد؟ آیا نباید به دانش آموزان و خانواده‌هایشان حق داد که با شنیدن آمار ناراحت‌کننده مبتلایان به بیماری کویید ۱۹ در کشور، به برگزاری امتحانات به شکل حضوری اعتراض داشته باشند؟

وزارت آموزش‌وپرورش بارها اعلام کرده است به قواعد و قوانینی که ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تصویب می‌کند پایبند است. اما در خبرها خوانده می‌شود که سخنگوی وزارت بهداشت با برگزاری آزمون‌های حضوری مخالف‌ است و یا برای برگزاری حضوری امتحانات شرط و شروط می‌گذارد. آیا وزارت آموزش و پرورش می‌تواند وجود شرایط لازم برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی مورد نظر خود را تضمین کند؟ مشاهدات ما در حوزه‌های امتحانی می‌گوید پاسخ این پرسش منفی است. بدون شک ایجاد فضای نامطمئن و استرس‌زا، بر عملکرد دانش آموزان تأثیرِ منفی خواهد گذاشت و دل‌مشغولی خانواده‌ها و دانش آموزان را بیشتر می‌کند.

کانون صنفی معلمان تهران ضمن محکوم کردن حمله به دانش آموزان از مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش می‌خواهد درصدد دلجویی از دانش آموزان آسیب‌دیده و خانواده‌های نگران آنها تلاش کند.

وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است با راهنمایی عوامل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تصمیمات مؤثر و کارآمد بگیرد و در خلق روش‌های جدید آموزشی و ارزشیابی همت بیشتری به خرج دهد. وزارت آموزش‌وپرورش و اداره‌های تابعه جهت صیانت از حریم علم و آموزش هر چه سریع‌تر با مدیران اداراتی که به‌جای پاسخگویی به تشویش‌ها و نگرانی‌های دانش آموزان، اختیار عمل را به نیروهای انتظامی و لباس شخصی داده‌اند، برخورد قاطع و صریح کنند و از رسانه‌ای شدن این موارد هراسی نداشته باشند.

وزارت آموزش‌وپرورش باید خود را در قبال سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و معلم‌ها مسئول بداند و در جهت به‌کارگیری روش‌های کم‌خطر در این شرایط اقدام کند. دانش آموزانی که مورد خشونت فیزیکی و روانی قرار گرفته‌اند را شناسایی کند. با انجام معاینات روانشناسی سطح آسیب روانی به آنها را براورد کند و در جهت ارایه خدمات مشاوره ای حداکثر تلاش خود را بکار برد. شاید بتوان با مشاوره‌های مفید، آثار سوء برخوردهای خشونت‌آمیز بر روان دانش‌آموزان را به حداقل رساند.

وزارت آموزش و پرورش چنانچه با تایید ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تاکید بر برگزاری آزمون حضوری دارد، با فراهم نمودن تمهیدات مختلف از جمله برگزاری آزمون در گروه‌های کوچک‌تر، دادن فرصت بیشتر برای مطالعه،تمرین و رفع اشکال، برگزاری آزمون در چند نوبت و… در جهت به‌کارگیری روش‌های کم‌خطر در این شرایط اقدام کند.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)
اردیبهشت ۱۴۰۰”

لازم به ذکر است روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، شماری از دانش آموزان در اعتراض به برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری دستکم در ۱۴ شهر، تجمعات اعتراضی برپا کردند که در برخی شهرها با ورود نیروهای انتظامی منجر به خشونت و ضرب و شتم شماری از آنان شده بود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید