خانه  > اندیشه و بیان, کارگران  >  سازمان عفو بین الملل؛ دو مدافع حقوق کارگران در معرض خطر شکنجه قرار دارند

سازمان عفو بین الملل؛ دو مدافع حقوق کارگران در معرض خطر شکنجه قرار دارند

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده است که اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی که در تاریخ ۳۰ دی‌ماه سال جاری بازداشت شده اند، در خطر جدی شکنجه قرار دارند. عفو بین‌الملل همچنین از مقامات ایران خواسته است که قوانین موثری را برای تعریف شکنجه به عنوان یک اتهام مشخص در قانون وضع نمایند و نسبت به امضا و تصویب کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و ترذیلی اقدام کند. ایران یکی از ۲۶ کشور باقیمانده در جهان است که هیچ اقدامی برای امضا و تصویب این کنوانسیون انجام نداده است.

متن کامل بیانیه مورد اشاره عینا در ادامه می‌آید؛

“دو مدافع حقوق کارگران در معرض خطر شکنجه قرار دارند

عفو بین‌الملل هشدار داده است که دو مدافع حقوق کارگران که به دنبال اطلاع رسانی در خصوص شکنجه و آزارشان در طی بازداشت در آبان و آذر ماه امسال دستگیر شده‌اند، در خطر جدی شکنجه قرار دارند.

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در روز ۳۰ دی ماه در شهر اهواز به صورت خشونت‌آمیزی بازداشت شدند. شواهد حاکی از آن است که این بازداشت اقدامی تلافی‌جویانه بوده است که در پاسخ به اظهارات پیشین این دو تن مبنی بر تحمل شکنجه در زمان بازداشت خود در آبان و آذر ۱۳۹۷ انجام گرفته است، اظهاراتی که واکنش‌های گسترده عمومی را در پی داشته است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: «بیم و نگرانی عمیقی وجود دارد که اسماعیل بخشی و سپیده قلیان دوباره در حین بازداشت مورد شکنجه قرار بگیرند. زمان‌بندی بازداشت مجدد آن‌ها نشان می‌دهد که مقامات سعی دارند صدای اعتراض این فعالان را خفه کنند و آن‌ها را به خاطر طرح موضوع شکنجه در زمان بازداشت مورد تنبیه و مجازات قرار دهند. مقامات باید فورا و بدون قید و شرط این دو فعال را آزاد کنند و تضمین کنند که شکایات آن‌ها درباره شکنجه به صورت مستقل بررسی شده و مسببان به پیشگاه عدالت آورده می‌شوند.»

این دو مدافع حقوق کارگران نخستین بار در ۲۷ آبان ۱۳۹۷ پس از شرکت در یک گردهمایی صلح آمیز در برابر فرمانداری شوش بازداشت شدند. آن ها در پی دیدار با مقامات برای گفت و گو در خصوص دستمزد چند هزار کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه بودند.

به دنبال آزادی با قید وثیقه در اواخر آذرماه، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان جزئیات دلخراش شکنجه‌هایی که به دست پلیس امنیت و وزارت اطلاعات در شوش و اهواز تحمل کرده بودند را با عفو بین‌الملل در میان گذاشتند. آن‌ها گفتند که پس از دستگیری و در حین بازداشت، به کرات مورد ضرب و جرح قرار گرفتند، به دیوار کوبیده و به زمین پرت شدند و همچنین تحقیر و به شلاق، خشونت جنسی و قتل تهدید شدند.

سپیده قلیان به عفو بین‌الملل گفته است که در جریان جلسه‌های بازجویی، که از حدود ۱۰ صبح آغاز و غالبا تا پاسی از نیمه شب ادامه می‌یافت، ماموران اطلاعات بارها و بارها به او فحش و دشنام‌های جنسی می‌دادند، وی را «فاحشه» می‌خواندند و به داشتن روابط جنسی با کارگران متهم می‌کردند و تهدید می‌کردند که خانواده‌اش را به قتل «ناموسی» او ترغیب خواهند کرد.

اسماعیل بخشی در روز ۱۴ دی در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت که بلافاصله بعداز بازداشت ماموران «تا سرحد مرگ مرا شکنجه و زیر مشت و لگد گرفتند که تا ۷۲ ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم. آنقدر زده بودند که حتا از تاب درد خوابیدن هم برایم زجرآور بود و امروز پس از گذشت تقریبا دو ماه در دنده‌های شکسته‌ام، گوش چپم و بیضه‌ها احساس درد میکنم. او همچنین نوشت که شکنجه‌گران به او و سپیده قلیان «انواع و اقسام فحش‌های رکیک جنسی» را می‌دادند.  اسماعیل بخشی در پایان نوشته‌اش محمد علوی، وزیر اطلاعات را برای شرکت در یک مناظره تلویزیونی به چالش کشیده است.

این نوشته‌ها منجر به درگرفتن بحث‌های عمومی در خصوص شیوع شکنجه در زندانها و بازداشتگاه‌های ایران شد. مقامات ابتدا وعده دادند که در خصوص ادعای شکنجه اسماعیل بخشی تحقیقات انجام خواهند داد و گزارشاتی در رسانه‌های حکومتی از اعزام یک هیات رسمی به استان خوزستان برای انجام تحقیقات منتشر شد. مشاور رئیس جمهور نیز گفت که او دستوری صریح برای بررسی فوری این ادعاها صادر کرده است.

این وعده‌ها اما خیلی زود ثابت شد که توخالی بوده‌اند. تنها چند روز پس از این اظهارات، مقامات بالای حکومتی، از جمله رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رئیس دفتر رئیس جمهوری و دیگران ادعا کردند که ادعای اسماعیل بخشی در خصوص شکنجه کذب است. رئیس دفتر رئیس جمهوری تهدید کرد که وزارت اطلاعات و کل نظام حق دارد که از اسماعیل بخشی به خاطر زیر سوال بردن نظام شکایت کند.

در روز ۲۹ دی، تنها یک روز پیش از بازداشت این دو فعال، صدا و سیما ویدیو «اعترافاتی» را پخش کرد که به گفته اسماعیل بخشی و سپیده قلیان تحت شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها گرفته شده بود. در این ویدیو، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به همکاری با گروه‌های مارکسیست و کمونیست خارج از ایران و تلاش برای براندازی نظام سیاسی از طریق سازماندهی اعتصابات و تجمعات کارگری «اعتراف» کرده بودند.

مقامات ایران با اخذ و پخش این اعترافات اجباری به طرز شرم‌آوری حق بازداشت شدگان برای دسترسی به دادرسی عادلانه، از جمله حق سکوت در زمان بازجویی، را نقض کرده‌اند و فعالانی که در جهت دفاع از حقوق کارگران فعالیت می‌کنند را به عنوان «دشمنانی» معرفی ‌کرده‌اند که به دنبال «براندازی» هستند.

فیلیپ لوتر گفت: «اگر مقامات ایران به راستی خواهان آن هستند که شهرت بد خود در زمینه شکنجه را ترمیم کنند، باید برای حصول اطمینان از حفاظت بازداشت‌شدگان در مقابل شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی در زمان بازداشت تدابیر موثر بیاندیشند. این تدابیر شامل دسترسی افراد به وکیل از زمان دستگیری و در جریان بازجویی و عدم استناد به اطلاعات به دست آمده از طریق شکنجه در دادگاه است.»

مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل افزود: «به جای بازداشت کردن کنشگرانی که از شکنجه سخن می‌گویند، مقامات ایرانی باید از ناظران بین‌المللی از جمله گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر ایران برای انجام تحقیقات مستقل در بازداشت‌گاه‌ها دعوت کنند.»

عفو بین‌الملل همچنین از مقامات ایران خواسته است که قوانین موثری را برای تعریف شکنجه به عنوان یک جرم مشخص در قانون وضع نمایند و نسبت به امضا و تصویب کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و ترذیلی اقدام کنند. ایران یکی از ۲۶ کشور باقیمانده در جهان است که هیچ اقدامی برای امضا و تصویب این کنوانسیون انجام نداده است.

اسماعیل بخشی سخنگوی اتحادیه مستقل کارگران در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه است. سپیده قلیان یک مدافع جوان حقوق کارگران است که در حمایت از کارگران هفت تپه فعالیت میکند. این دو تن در نخستین دوره بازداشت خود، در یکی از بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات در شهر اهواز بدون امکان دسترسی به وکیل نگه داشته شدند و در اواخر آذر ماه به قید وثیقه آزاد شدند”.

لازم به یادآوری است اسماعیل بخشی، فعال کارگری حدود ساعت ۱۱ شب یکشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. صبح همان روز نیز سپیده قلیان، فعال مدنی همراه با برادرش که در اعتراض به بازداشت وی به ماموران امنیتی اعتراض کرده بود، بازداشت شدند.

بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته است که تلویزیون ایران شب شنبه ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه را نمایش داد که در آن گفته بودند با گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران ارتباط دارند.

اسماعیل بخشی در تاریخ ۱۴ آذرماه طی نامه‌ای با اشاره به رنج‌هایی که در زمان بازداشت به وی تحمیل شده، محمود علوی، وزیر اطلاعات را به مناظره در یک برنامه زنده تلویزیونی دعوت کرد. این نامه با واکنش‌های گوناگونی از سوی دولت، قوه قضاییه و مجلس ایران و از طرفی جامعه مدنی ایران مواجه شد. خبر شکنجه و بدرفتاری با این فعال کارگری از زمان انتشار افکار عمومی را متاثر کرده است.

اسماعیل بخشی از فعالان کارگری شرکت نیشکر هفت‌تپه و سپیده قلیان فعال کارگری در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه در جریان چهاردهمین روز تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه مقابل فرمانداری شوش همراه با تعداد دیگری از معترضان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. اسماعیل بخشی روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی و سپیده قلیان در تاریخ ۲۷ آذرماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید