خانه  > زندانیان  >  بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به ممانعت از دسترسی آرش صادقی به مراقبت‌های درمانی

بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به ممانعت از دسترسی آرش صادقی به مراقبت‌های درمانی

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به ممانعت مسئولان قضایی از دسترسی آرش صادقی به مراقبت‌های درمانی گفته است که “مقامات ایرانی به طور عامدانه به سلامت و جان آرش صادقی آسیب می‌رسانند” و از آنان خواسته تا وی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند و به حق حیات و محافظت وی در مقابل شکنجه احترام بگذارند.

متن کامل بیانیه مورد اشاره عینا در ادامه می‌آید؛

“عفو بین‌الملل امروز با انتشار بیانیه‌ای گفت مقامات ایران با ممانعت از دسترسى آرش صادقى ‌به مراقبت هاى درمانى و بى اعتنایى به هشدارهاى پزشکان، در حال شکنجه دادن این مدافع حقوق بشر که از سرطان رنج می‌برد، هستند.

آرش صادقی که عفو بین‌الملل او را به عنوان یک زندانی عقیدتی می‌شناسد و به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز حقوق بشرى به ۱۹ سال زندان محکوم شده است، ماه گذشته تشخیص داده شد که به سرطان استخوان مبتلا است.

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «رفتار مقامات ایران در مورد آرش صادقی نه تنها به طرز غیر قابل توصیفى ظالمانه است، بلکه از منظر حقوقی نوعى شکنجه محسوب می‌شود. از ابتدا تا امروز، هر قدم که مقامات زندان، دادستانی و سپاه پاسداران برداشته اند در جهت قطع یا ‌محدود کردن دسترسی آرش صادقی به خدمات درمانی حیاتى براى مقابله با سرطان بوده است.»

فیلیپ لوتر افزود: «مقامات ایرانى به طور عامدانه آرش صادقی را از مراقبت‌هاى پزشکى محروم کرده‌اند و به این ترتیب درد و عذاب او را افزایش داده و ظلم ناشى از حکم به غایت ناعادلانه او را دو چندان کرده‌اند.»

از سال ۲۰۱۶ میلادی که این جوان ۳۱ ساله در اعتراض به بازداشت مدافع حقوق بشر و همسرش، گلرخ ابراهیمی، دست به اعتصاب غذای طولانی زد، مقامات ایرانی به طور مداوم او را از دسترسی به خدمات پزشکی ضروری محروم کرده‌اند.

در تاریخ ۸ سپتامبر، چندین بار با مقامات زندان از سوی بیمارستان «امام خمینی» برای ترتیب انتقال آرش صادقی به منظور عمل جراحی در هفته بعد تماس گرفته شد. با این وجود به کارکنان بیمارستان گفته شد که دفتر دادستانی هنوز مجوز لازم برای انتقال او را نداده است.

پزشکان اعلام کرده بودند که آرش صادقی باید دستکم سه روز قبل از عمل در بیمارستان بسترى شده و تحت نظر قرار گیرد. با این وجود، مقامات زندان او را در ۱۱ سپتامبر به بیمارستان منتقل کردند و به هشدارهاى پزشکى در خصوص خطرات جانى هرگونه تاخیر در روند درمان بى‌اعتنایى کردند.

عمل جراحی نهایتا در روز ۱۲ سپتامبر انجام شد و بیش از ۷ ساعت طول عمل جراحی نهایتا در روز ۱۲ سپتامبر انجام شد و بیش از ۷ ساعت طول کشید.

فیلیپ لوتر گفت: «آرش صادقی بعد از این جراحی اساسى باید دست کم یک ساعت در اتاق ریکاوری نگاه داشته مى شد. اما نیروهای امنیتی در اقدامی شوکه‌آور، او را در حالی که هنوز بیهوش بود، دستبند و پابند زدند و بر خلاف توصیه پزشکان به بخش منتقل کردند. ماموران امنیتی سپس ناحیه اطراف تخت او را مسدود کردند، که منجر به عدم دسترسی پرسنل بیمارستان به او براى معاینات پس از عمل و اعتراض کارکنان شد».

«به خطر انداختن زندگی بیمار با تاخیر در جراحی و جلوگیری از معاینات پزشکی که از سوی مقامات صورت میگیرد واقعا غیر قابل قبول است. متاسفانه این تنها یک نمونه از موارد متعددى است که عفو بینالملل ممانعت عامدانه از دسترسی زندانیان به مراقبتهای پزشکی را مستند کرده است».

روز ۱۵ سپتامبر، آرش صادقی به زندان منتقل شد. این بر خلاف توصیه‌ صریح پزشکان بود که گفته بودند او باید حداقل ۲۵ روز در بیمارستان بستری شده و تحت نظر قرار گیرد. پزشکان قرار بود در این دوره بررسى کنند که آیا او به شیمی درمانی، پرتو درمانی و یک عمل جراحی دیگر نیاز دارد یا خیر.

فیلیپ لوتر گفت: «به خطر انداختن زندگی بیمار با تاخیر در جراحی و جلوگیری از معاینات پزشکی که از سوی مقامات صورت می‌گیرد واقعا غیر قابل قبول است. متاسفانه این تنها یک نمونه از موارد متعددى است که عفو بین‌الملل ممانعت عامدانه از دسترسی زندانیان به مراقبت‌های پزشکی را مستند کرده است.»

آرش صادقى باید صبح روز ۲۲ سپتامبر طبق قرار قبلى براى معاینه توسط جراحش به بیمارستان منتقل مى شد. با این وجود، مقامات زندان او را بعد از ظهر آن روز به بیمارستان منتقل کردند که جراح دیگر آن زمان در دسترس نبود.

آرش صادقی متعاقبا توسط یک پزشک عمومی معاینه شد که یک عفونت جدی را در محل جراحی او تشخیص داد. پزشک عمومی بر این نظر بود که اگر آرش صادقی پس از عمل مطابق توصیه پزشکان در بیمارستان بسترى شده بود، احتمال چنین عفونتى به مراتب کمتر می‌بود.

مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «هیچ تردیدى نیست که مقامات ایرانی دارند به طور عامدانه به سلامت و جان آٰرش صادقی آسیب مى رسانند. به نظر می‌رسد که در اثر این بى توجهى اسفناک، دست آرش صادقی به شدت عفونت کرده است.»

آرش صادقی در حال حاضر در انتظار نتایج آزمایش‌هایی است که نشان ‌دهند آیا سرطان محو شده یا گسترش پیدا کرده است. این ممکن است تا دو هفته دیگر طول بکشد و بر این اساس ضرورت انجام یک عمل جراحی دیگر مشخص خواهد شد.

مقامات ایران باید آرش صادقی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند. تا آن زمان، آنها باید به حق حیات و محافظت وى در مقابل شکنجه احترام بگذارند و این مستلزم دریافت بهترین خدمات پزشکی در دسترس و پیروى کامل از توصیههای پزشکی است. فیلیپ لوتر اضافه کرد که رفتار ظالمانه مقامات ایرانى با آرش صادقى باید مورد تحقیقات مستقل قرار گیرد”.

لازم به بادآوری است، آرش صادقی فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه پس از اعزام به بیمارستان امام خمینی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود تنها کمتر از سه روز پس از عمل جراحی به زندان بازگردانده شد. انتقال به زندان این فعال حقوق بشر پس از عمل جراحی در حالی صورت گرفت که پزشک معالج وی اعلام کرده بود “آقای صادقی پس از جراحی سنگینی که پشت سر گذاشته باید حداقل ۲۵ روز تحت شرایط ویژه بستری باشد تا اگر دچار حمله، عفونت یا تب شد سریعا وارد عمل شده و تیم پزشکی این زمان را نیاز دارد تا در این ۲۵ روز تشخیص دهد که آیا بیمار نیاز به شیمی درمانی، پرتو درمانی یا جراحی مجدد دارد یا خیر”.

از چندی پیش مشخص شد آرش صادقی به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندرو سارکوم مبتلا شده است. پس از انجام آزمایشات پزشکی و با توجه به در حال پیشرفت بودن آن، وی به بیمارستان اعزام شد. جواب آزمایشات نشان دهنده این بود که آقای صادقی به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندرو سارکوم مبتلا شده و هر چه زودتر باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

لازم به توضیح است، کندروسارکوما یکی از شایع ترین تومور اولیه بدخیم استخوانی در سنین نسبتا جوانی است که در آن سلولهای بدخیم غضروف ساز تولید تومور می کنند. حدس زده می شود که در کشود ما سالیانه یکصد مورد جدید آن ایجاد می شود.

هرانا در گزارش مربوط به ۳۰ تیرماه سال جاری از اعزام آرش صادقی به بیمارستان تحت تدابیر شدید امنیتی و عدم رسیدگی پزشکی به او خبر داده بود. مسئولان بیمارستان با بیان اینکه دکتر حضو ندارد از پذیرش وی خودداری کرده و در درمان این فعال مدنی تعلل کرده و او را به زندان بازگرداندند.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری درمانی برای آرش صادقی شد و اعلام کرد “آرش صادقی مدافع حقوق بشر دچار تومور استخوانی شده است و این تومور ممکن است سرطانی باشد”.

آرش صادقی، کنشگر مدنی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۹ سال حبس محکوم شده است، او سال گذشته در اعتراض به بازداشت دوبارهٔ همسرش بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید