خانه  > اصناف, اندیشه و بیان  >  بیانیه‌ی تشکل‌های دانشجویی تادا در اعتراض به صدور احکام ناعادلانه برای دانشجویان

بیانیه‌ی تشکل‌های دانشجویی تادا در اعتراض به صدور احکام ناعادلانه برای دانشجویان

خبرگزاری هرانا – تشکل‌های موسس اتحادیه‌ی دانشجویی تادا در بیانیه‌ای اعتراضی به نهادهای امنیتی ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانه برای دانشجویان، خواستار تجدیدنظر در این احکام و رسیدگی به جرایم دانشجویان در نهاد دانشگاه و همچنین آزادی بی قید و شرط دانشجویان بازداشت شده و برخورداری آنها از حقوق قانونی خود شدند، در این بیانیه آمده است که “چرا باید دانشجویان منتقدی که تنها خواستار دستیابی به آرمان‌های انقلاب، یعنی عدالت و آزادی می‌باشند، اینچنین مورد ستم قرار گیرند؟”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از  انصاف نیوز، تشکل‌های موسس اتحادیه‌ی دانشجویی تادا در بیانیه‌ای اعتراضی به نهادهای امنیتی ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانه برای دانشجویان، خواستار تجدیدنظر در این احکام و رسیدگی به جرایم دانشجویان در نهاد دانشگاه و همچنین آزادی بی قید و شرط دانشجویان بازداشت شده و برخورداری آنها از حقوق قانونی خود شدند.

قسمت‌هایی از متن این بیانیه در ادامه می‌آید:

طی چند ماه گذشته و پس از اعتراضات سراسری که در شهرهای مختلف ایران صورت پذیرفت، شمار زیادی از دانشجویان به بهانه‌های مختلف و واهی و غیرقانونی دستگیر می‌شوند. به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی منتظر یک اتفاق بودند تا به واسطه آن، دانشجویان منتقد و فعال را سرکوب کرده و با ایجاد فضای امنیتی و آمیخته با رعب و وحشت در بین فعالین دانشجویی، آنها را از یکی از اصلی‌ترین وظایف خود به عنوان چشم بیدار جامعه یعنی نقد اجتماعی باز بدارند و اکنون شاهد آن هستیم که این بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد، اغلب دانشجویان به دلایل نامعلوم بازداشت شده‌اند، ارگان بازداشت کننده آنها مشخص نیست و از بدیهی‌ترین حقوق خود همچون حق دسترسی به وکیل محروم هستند و خبرهای اندکی از آنها در دسترس است؛ تحت فشار قرار گرفتن خانواده بازداشتی‌ها برای اهداف خاص، برخورد نامناسب با اشخاص بازداشت شده و خانواده‌های آنان و بازجویی جهت‌دار و غیرمعقول، برخی دیگر از این برخوردهای غیرقانونی است که دانشجویان متحمل می‌شوند.

متاسفانه با توجه به وضعیت ناخوشایندی که در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها شاهد هستیم و هر چند روز خبر فوت یکی از افراد زندانی یا بازداشت شده به گوش می‌رسد، این رویه بسیار خطرناک به نظر می‌رسد.

از سویی دیگر صدور احکام سنگین چندساله برای فعالین دانشجویی بازداشت شده، ضربه سنگینی به استقلال دانشگاه وارد کرده است، نهادهای امنیتی به راحتی به خود اجازه می‌دهند دانشجویان را دستگیر نمایند و با احکام سنگین ضربات جبران ناپذیری به درس و زندگی یک دانشجو وارد نمایند، مگر نه این که وزارت علوم مسوول رسیدگی به وضعیت دانشجویان خود است، پس چرا برخلاف گفته وزیر علوم مبنی بر عدم تشکیل پرونده قضایی برای دانشجویان بازداشتی، این‌چنین احکام سنگینی برای آنان صادر گشته است؟ بالطبع مسوولیت اینگونه برخوردها با شخص وزیر علوم و دولت متبوع است، مگر نه این که هنگام انتخابات ریاست جمهوری، شعار دانشگاه امن همواره مطرح می‌شد؟ نمایندگان مجلسی که تنها در مواقع رای اعتماد فعال هستند، چرا اکنون کاری از پیش نمی‌برند؟ قطعا مسوولیت حقوقی، شرعی و اخلاقی مسوولین در این برهه زمانی هیچ گاه فراموش نمی‌شود.

لازم به ذکر است که با تاسی به آرمان‌های والای انقلاب،حق ارائه آزاد نظرات تمامی گروه‌های فکری و حق تشکل‌یابی آنها بایستی به رسمیت شناخته شود و تداوم آرمان‌های بنیادین انقلاب جز از این راه میسر نیست، پس چرا باید دانشجویان منتقدی که تنها خواستار دستیابی به آرمان‌های انقلاب، یعنی عدالت و آزادی هستند، این‌چنین مورد ستم قرار گیرند؟ به راستی انتقاد از پولی‌سازی بی‌رویه و غیرقانونی دانشگاه‌ها که قانون اساسی را لگدمال می‌کند یا تلاش برای احقاق حقوق پایمال شده دانشجویان در شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور یا همگام شدن با کارگران مظلومی که ماه‌هاست حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، آن‌چنان وحشت‌زا و دلهره‌آور است که نهاد‌هایی که خود را فراتر از قانون می‌پندارند، این چنین مرعوب گشته‌اند؟ بی‌شک این قبیل مطالبات، خواسته به جای هر انسان حق‌طلبی است؛ آیا جزای نقد دلسوزانه و تلاش برای اصلاح کشور و تحقق عدالت و آزادی اتهام تبانی علیه امنیت ملی است؟

نهادهای امنیتی باید بدانند دانشجویان مرعوب این اقدامات فراقانونی ایشان نخواهند شد و همچنان با صدایی بلندتر و رساتر از همیشه، مشکلات کشور را فریاد می‌زنند چرا که معتقدند امنیت ملی میهن عزیزمان را دانشجویانی که سهمشان از قدرت تنها میله‌های زندان است، تهدید نمی‌کنند، امنیت ملی کشور را آن‌هایی تهدید می‌کنند که با اقدامات فراقانونی و ناعادلانه و خاموش کردن صدای منتقدین، نارضایتی عمومی را در جامعه نهادینه می‌کنند و امید به آینده را کمرنگ و کمرنگ‌تر.

در پایان تشکل‌های موسس اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا) ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانه برای دانشجویان، خواستار تجدیدنظر در این احکام و رسیدگی به جرایم دانشجویان در نهاد دانشگاه و همچنین آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان بازداشت شده و برخورداری ایشان از حقوق قانونی خویش می‌باشد.

“تشکل‌های موسس اتحادیه‌ی دانشجویی تادا”

در جریان اعتراضات دی ماه سال جاری، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان کردند و به گفته مقامات ایران بیش از ۹۰ دانشجو طی این حوادث بازداشت شده‌اند، مسئولان اذعان کردند که اکثر این افراد بدون اقدام خاصی صرفا تحت عنوان “پیشگیری از جرم” توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

در خصوص دانشجویان بازداشتی آقای رحمانی فضلی وزیر کشور، پیش‌تر  در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادعا کرده بود “با توجه به گزارش‌هایی که از شهرستان‌ها و استان‌ها به ما رسیده در حال حاضر دانشجوی بازداشتی مربوط به وقایع اخیر نداریم”.

در اعتراضات اخیر که بعضا با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد زیادی از معترضان در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند، بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد، حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی نیز به زندان منتقل شده‌اند، با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگهداری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

در اسفندماه سال جاری هرانا گزارش کرد که لیلا حسین زاده دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که در تاریخ ۱۱ دی ۹۶، مقابل منزل خود و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود توسط قاضی ماشاالله احمدزاده رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال “ممنوع الخروجی” محکوم شده است، خانم حسین زاده پیش از این ۱۶ روز را در بازداشت سپری کرده بود، همراه با خانم حسین زاده، سینا ربیعی، دیگر دانشجوی دانشگاه تهران نیز به اتهاماتی مشابه به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع الخروجی از کشور و محسن حق‌شناس دانشجوی طراحی صحنه دانشگاه تهران نیز به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

پیش‌تر محمود صادقی نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به تشکیل پرونده قضایی برای برخی دانشجویان بازداشتی گفته بود: “شنیده‌ام که برای حدود ۵۰ نفر از دانشجویان بازداشتی پرونده قضایی تشکیل شده است”.

پیش از این نیز معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه یک دانشجو در رابطه با تجمع دراویش گنابادی و یک نفر نیز در تجمعِ اعتراضی روز جهانی زن (هشت مارس) مقابل وزارت کار بازداشت شده است، گفت که ۳ دانشجوی دیگر دانشگاه تهران نیز در ارتباط با حوادث دی ماه، برای ادای برخی توضیحات، به قوه قضاییه فراخوانده شده‌اند.

در همین زمینه پریسا رفیعی، فعال صنفی و دانشجوی هنرهای زیبا دانشگاه تهران نیز در تاریخ ۶ اسفندماه سال جاری بازداشت شده است.

پیش از این نیز هرانا در ۱۵ اسفندماه گزارش کرد که خانم چراغی در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. بنفشه چراغی ده روز بعد در تاریخ ۱۶ اسفندماه از زندان آزاد شد.

پیش‌تر روزنامه “جامعه فردا” در گزارشی در روز ۹ آذرماه سال جاری از ستاره دار شدن دست‌کم ۱۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در مهرماه امسال خبر داد و نوشته بود که آنان با “پیغام نقص در پرونده” مواجه و از راهیابی به دانشگاه‌ها محروم شده‌اند.

حسن روحانی در تبلیغات خود در انتخابات ریاست جمهوری و پس از روی کار آمدن دولت، وعده حذف ستاره دانشجویان،‌ بازگرداندن آنها به تحصیل و باز کردن فضای دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود، با این حال طی سال‌های گذشته، ۹۲ تشکل دانشجویی، ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی و هشت هزار فعال دانشجویی، در نامه‌های جداگانه به وجود “جَوّ ارعاب و تهدید” و فضای “امنیتی” در دانشگاه‌ها، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و “دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی” در برگزاری آنها اعتراض کرده‌اند.

لازم به اشاره است که متین خالیدی، دانشجوی بازداشت شده در اعتراضات دی‌ماه روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۹۶ با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان ارومیه آزاد شد.

متین خالیدی در دادگاه انقلاب ارومیه به اتهاماتی از جمله “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است، وی با ارسال درخواست تجدیدنظرخواهی در حکم صادره امروز با تودیع وثیقه موقتا تا زمان صدور رای دادگاه تجدید نظر از زندان آزاد شد.

متین خالیدی فرزند کمال‌الدین اهل بانه و ساکن ارومیه است، وی در تاریخ ۹ دی‌ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از تحمل ۶ روز بازجویی در سلول انفرادی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۵ دی‌ماه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

همزمان با آزادی متین خالیدی، ابراهیم خالیدی دیگر دانشجوی بازداشت شده وقایع دی‌ماه نیز علی‌رغم گذشت بیش از دو ماه همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

ابراهیم خالیدی فرزند حسین از اهالی روستای نلاس در شهرستان سردشت  و دانشجوی زیست شناسی است، وی در تاریخ ۱۰ دی‌ماه سال جاری توسط اداره اطلاعات سپاه بازداشت و پس از گذشت ۱۶ روز در سلول انفرادی با تکمیل مراحل بازجویی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید