خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در بهمن ماه ۹۸

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در بهمن ماه ۹۸

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی بهمن ماه ۹۸ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در بهمن ماه ۹۸، با قریب به ۳۰ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات و بازداشت های کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به چهل و سومین مجمع عمومی این سازمان در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران که در این ماه منتشر شده است، به مواردی چون تداوم صدور احکام اعدام برای کودکان پرداخته شده است.

بهمن ماه با کمتر از ۳۰ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. از مهمترین رویداد ها در این باره میتوان به اجرای حکم ۵ زندانی در زندان عادل آباد شیراز اشاره کرد. همچنین حکم اعدام امیر رحیم پور به اتهام “جاسوسی برای امریکا” در دیوان عالی کشور تایید شد.

آزادی اندیشه و بیان

محمد ملکی و امیر (شاهپور) اوجانی دو تن از معترضانی که در جریان اعتراضات آبان زخمی شده بودند در این ماه جان باختند. در رابطه با امیر اوجانی تعدادی از بیمارستان‌های دولتی از پذیرش آقای اوجانی به بهانه دستور نهادهای دولتی مبنی بر عدم پذیرش مجروحین اعتراضات اجتناب کرده بودند.

در بهمن ماه مهدی محمودیان، مرتضی امیری جرقویه، مهدی سعیدی سخا، اکبر نعیمی، معین زارعیان، همسر و فرزند عبدالناصر مهیمنی، بهاره هدایت، امیرمحمد شریفی، مدیر یک کانال تلگرامی در مشهد، پنج تن در تبریز، یک روزنامه نگار در گنبدکاووس، ادمین یک کانال تلگرامی در ایلام، ۲ شهروند در شیراز ، مدیر یک کانال تلگرامی در سمنان و ۲ شهروند در کرج بازداشت شدند.

همچنین خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی مجموعا به ۲۳ سال و نیم سال حبس، یاشار سلطانی به تحمل ۵ سال حبس، امیررضا علی پور هشتلی آملی به ۶ ماه حبس، هشت فعال مدنی در مشهد مجموعا به ۷۲ سال حبس، خسرو صادقی بروجنی به ۸ سال حبس، رضوانه احمدخانبیگی به ۶ سال حبس، بابک دادبخش به ۱۷ سال حبس، امیر بابایی، به جزای نقدی، علی نانوایی به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، محمد اقبالی به ۱۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، گیتا حر،  به ۶ سال حبس، عادل گرجی به ۴ ماه حبس و کار اجباری در دانشگاه، محمد مهدوی فر به ۹ سال حبس، ۳ تن از بازداشت شدگان آبان ماه مجموعا به ۷ سال و نیم حبس، آریا حامدی و محمدجواد احمدی مجموعا به ۱۲ سال حبس، محمد نجفی  به ۶ ماه حبس دیگر، جواد لعل محمدی به ۹ سال حبس، چهار فعال مدنی مجموعا به ۲۴ سال حبس، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز مجموعا به ۳۱ سال حبس، یک شهروند در تهران به ۳ ماه حبس تعزیری و ۹ ماه تعلیقی و شلاق، پنج فعال مدنی مجموعا به ۱۸ ماه حبس و یک شهروند به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

همینطور جلسه دادگاه ابوالفضل نژادفتح، ماندانا صادقی، عادل گرجی، علی نانوایی، ۴ شهروند در کرمانشاه، روح الله زم، ترانه علیدوستی، یاشار سلطانی، پژمان موسوی برگزار و زرتشت احمدی راغب ، سعید سنگر و آتنا دائمی به دادگاه احضار شدند.

منزل پنج روزنامه نگار از جمله مازیار خسروی، مولود حاجی زاده، یغما فشخامی و دو روزنامه نگار دیگر تفتیش و برخی لوازم آنان ضبط شد.

از دیگر مهمترین اخبار در این حوزه میتوان به مجرم شناخته شدن مدیر مسئول نشریه اقتصادی آسیا و مدیر مسئول «خبرگزاری ایسنا» و «سایت نفت ما» اشاره کرد.

لازم به ذکر است هرانا در این ماه گزارشاتی از احراز هویت و وضعیت ده‌ها بازداشت شده اعتراضات سراسری اخیر در زندان تهران بزرگ و بهبهان همچنین لیستی از زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین منتشر کرده است.

 زندان

نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی دو تن از محکومان پرونده فعالان محیط زیستی در این ماه اعلام کردند بازجویان اطلاعات سپاه برای گرفتن اعترافات اجباری آنها را در معرض شدیدترین شکنجه های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی قرار داده اند.

همچنین پس از گذشت مدتها بی خبری از وضعیت ماری (فاطمه) محمدی همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین به سر می برد. وی در طول بازداشت مورد ضرب و شتم و در وضعیت های تحقیر آمیز قرار گرفته است.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود. در طول بهمن ماه یک زندانی در زندان بم، یک زندانی در زندان اهواز و یک زندانی در زندان تهران بزرگ در سایه عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست دادند. همچنین اکبر باقری و مطلب احمدیان از دریافت خدمات درمانی محروم ماندند.

خودکشی زندانیان به دلیل رفتار نامناسب مسئولان و شرایط نگهداری زندانیان در زندان‌های مختلف ایران مسبوق به سابقه است. در این ماه سیامک مومنی در زندان تهران بزرگ، یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج، یک زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ و یک زندانی در زندان خرم آباد اقدام به خودکشی کردند.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در این ماه عبدالسلام مردان رزگه، بشیر پیرماوانه، امیرسالار داودی، پریسا سیفی، حبیب پیرمحمدی، برزان محمدی، رضا محمدحسینی، مهدی مسکین نواز، خالد پیرزاده، اسماعیل گرگیج، سیامک اشرفی، حسین کروبی و جواد رحیم زاده در اعتصاب غذا به سر بردند.

حق ملاقات یکی از مهمترین حقوق زندانی ست. مریم اکبری منفرد ، گلرخ ایرایی، حسن صادقی، فاطمه مثنی، فریبا عادلخواه و گابریل مارشال از داشتن حق ملاقات محروم ماندند.

همچنین سهیل عربی، مهرداد محمدنژاد، محمد حبیبی، پویا پورمند و وحید حسنی بر خلاف اصل تفکیک جرایم به زندان تهران بزرگ منتقل شدند.

از دیگر مهمترین اخبار در این زمینه میتوان به ضرب و شتم یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج و شهرام مقدسی، زندانی درویش در زندان بروجرد؛ همچنین تخریب اموال و ضرب و شتم زندانیان؛ عملکرد گارد ویژه زندان رجایی شهر در بند زندانیان سنی مذهب اشاره کرد.

 اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در بهمن ماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه ۵ شهروند در سنندج، ایلام، ارومیه، بانه و مریوان، یک شهروند  در شوشتر، دو شهروند در کرمانشاه و مریوان، یک شهروند  در ارومیه، یک شهروند  در سنندج، یک شهروند در خوزستان، یک شهروند  در حمیدیه و شش شهروند در  شهرهای مختلف بازداشت شدند.

همچنین کیانوش اصلانی و توحید امیرامینی مجموعا به ۱۲ سال و نیم حبس، تحسین دادرس به شش سال حبس، چیا محمدی  به ۶ سال حبس، نسیم صادقی به ۶ ماه حبس تعلیقی، هشت متهم سیاسی مجموعا به ۵۳ سال حبس و سه شهروند مجموعا به ۱۷ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند.

از دیگر مهمترین خبرها در این حوزه میتوان به احضار یک شهروند در شهرستان سرباز و یک شهروند در شهرستان راسک اشاره کرد.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داود عبداللهی هفت زندانی سنی مذهب به اعدام، مرجان داوری به ۷۵ سال حبس، کرمان امرالله خالقیان، احسان الله امیری نیا، نیما رجب زاده و آرمان بندی امیر آباد ۴ شهروند بهایی ساکن کرمان مجموعا به ۱۶ ماه حبس، چهار شهروند بهایی در کرج مجموعا به ۴ سال حبس، اسماعیل مغربی نژاد نوکیش مسیحی به ۳ سال حبس و دو روحانی اهل سنت در بندرعباس هر یک به تحمل ۵ سال حبس محکوم شدند.

همچنین یک زوج جوان بهایی توسط نیروهای امنیتی در قائم‌شهر، فیروزه شفیع زاده، شهروند بهایی در تالش و یک روحانی اهل سنت در شهرستان سراوان بازداشت شدند.

از دیگر مهمترین اخبار در این زمینه میتوان به تداوم پلمب محل های کسب ۲۸ شهروند بهایی در همدان پس از ۸ سال، ۷ شهروند بهایی در نوشه پس از ۳ سال و ۱۹ شهروند بهایی در ساری پس از ۳ سال اشاره کرد.

لازم به ذکر است چهار شهروند بهایی برای تحمل حبس راهی زندان بوشهر شدند.

 حقوق کودک

خبر بازداشت ابوالفضل مقصودی، نوجوان ۱۷ ساله در تهران، دو نوجوان در مریوان و  یک نوجوان دیگر در تهران به دلایل سیاسی و امنیتی را در اخبار این ماه شاهد بودیم. نگهداری ابوالفضل مقصودی در زندان تهران بزرگ به همراه بزرگسالان از موارد نقض حقوق نوجوانان است.

حمله سگ های بدون صاحب و ولگرد به کودکان کار در شهرری و مرگ یک کودک به دلیل نبود پوشش روی کانال آب در ایلام از مهمترین موارد نقض حقوق کودکان در این ماه به شمار می روند.

خودکشی دو دختر نوجوان در دورود و یک دختر ۱۵ ساله در رضوانشهر همچنین تنبیه بدنی یک دانش آموز در آبادان، چندین دانش آموز در تبریز و یک دانش آموز در شیراز و همینطور اخبار مربوط به یک مورد کودک آزاری در اراک و یک مورد آزار جنسی در تهران از دیگر مهمترین اخبار در این حوزه هستند.

زنان

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت که در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۵۹۱ زن قربانی خشونت خانگی را در مراکز شبانه‌روزی دولتی در قالب خانه‌های امن پذیرش کرده‌ایم و همچنین در این مدت هزار و ۴۲۱ نفر از زنان در معرض خشونت خانگی در مراکز غیردولتی پذیرش شده‌اند.

از مهمترین اخبار در این حوزه میتوان به یک متهم به تجاوز به دختر ۱۹ ساله در تهران، ۲ متهم به تجاوز به دختران نوجوان و زنان در مشهد، ۴ متهم به تجاوز گروهی به دختر جوان در تهران، یک متهم به آزار جنسی یک زن در قزلحصار، یک متهم به تجاوز و اخاذی از دختر جوان با عکس خصوصی، یک متهم به آزار جنسی یک زن در تهران و یک متهم به تجاوز به یک زن در تهران اشاره کرد.

لازم به ذکر است یک متهم به آزار جنسی چهار زن در تهران به ۳۹۶ ضربه شلاق محکوم شد.

کارگران و اصناف

اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی، هفت تن از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه به اجرای احکام منتقل شد.

محمدرضا رمضان زاده، سعید حق پرست، علی فروتن، مصطفی رباطی، حسن جوهری، حمیدرضا رجایی و حسین رمضان پور هفت فعال صنفی معلم مجموعا به ۴۱ سال زندان و بیش از ۲۰۰  ضربه شلاق، اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان به ۲ سال حبس و محمدرضا بهنام نژاد، مریم زیرک و سهیلا زال بیگی سه تن از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین  به پرداخت جریمه محکوم شدند.

همچنین در این ماه محمدتقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران و رضا دبیریان، کارگر نیشکر هفت تپه بازداشت و جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هیراد پیربداقی، رهام یگانه و فرید لطف آبادی برگزار شد.

از دیگر مهمترین اخبار در این زمینه میتوان به پلمب یک کافه رستوران و بازداشت متصدیان به علت رقص و پایکوبی در تهران، ۲۴ واحد صنفی در قم، ۳ واحد صنفی و بازداشت متصدیان به علت رقص و پایکوبی در تهران، ۴ تالار و باغ تالار به دلیل برگزاری مهمانی خصوصی در تهران، ۱رستوران و بازداشت متصدی آن به دلیل رقص مشتریان در تهران و برخورد با ۳۲ واحد صنفی بدلیل فروش اقلام مربوط به روز ولنتاین در استان قم اشاره کرد.

 بهداشت و محیط زیست

حکم صادره علیه ۸ متهم پرونده فعالان محیط زیست تایید شد. بر اساس این حکم نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و رد وجوه دریافتی از دولت امریکا، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به تحمل ۸ سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و عبدالرضا کوهپایه نیز به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده‌ است.

یک مراجعه کننده ترنس نیز که برای انجام یکی از عمل‌های جراحی تغییر جنس به “بیمارستان حضرت فاطمه تهران” مراجعه کرده بود، علیرغم وقت قبلی به دلیل ابتلا به اچ آی وی از عمل جراحی محروم شد. دکتر آخوندی نسب علیرغم فعال نبودن ویروس در بدن و تاییدیه کتبی پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مبنی بر ایمن بودن جراحی از انجام عمل جراحی خودداری کرده است. این امر در حالی است که خودداری از انجام عمل‌های جراحی بر روی حاملان اچ آی وی در مرحله‌ای که ویروس غیرفعال است، تبعیض علیه این افراد به شمار می‌آید.

 حقوق فرهنگی

در بهمن ماه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محسن لرستانی، خواننده پاپ ایرانی در دادگاه انقلاب تهران به اتهام افساد فی الارض برگزار شد.

همچنین همزمان با توقیف نمایش “ژنرال” منوچهر عبدی، کارگردان این نمایش بازداشت شد. همینطور سامان، خواننده و آهنگساز ایرانی در تهران بازداشت شده است.

مهدی یراحی، خواننده موسیقی پاپ، به دلیل صحبت درباره برخی از مسائل در کنسرت‌هایش در این ماه ممنوع الکار شد. همچنین تمامی کنسرتهای آینده این خواننده با وجود داشتن مجوز، لغو شده است.

روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، شامگاه جمعه پس از بالا گرفتن اعتراضات جریانات تندرو، نسبت به انتخاب سارا متقی، شاعر منتقد به عنوان یکی از شاعران برگزیده بخش ویژه، اعلام کرد: بخش ویژه شعر جوان جشنواره شعر فجر در فرصتی دیگر برگزار می‌شود.

از دیگر مهمترین اخبار در این حوزه میتوان به پلمب محل برگزاری شوی لباس در قم و برگزاری دادگاه ۷ متهم مرتبط با پرونده «سحر تبر» اشاره کرد.

 خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

حکم محکومیت یک متهم در تهران که پیشتر از بابت اتهام “سرقت” به قطع دست محکوم شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد. حکم قطع عضو از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی است.

۲ کولبر در مناطق مرزی سلماس و سردشت، ۲ کولبر در مناطق مرزی اشنویه و پیرانشهر، ۱۰ کولبر در مناطق مرزی نوسود و ماکو، یک کولبر در مناطق مرزی پیرانشهر و ۳ کولبر در مناطق مرزی مریوان، نوسود و سردشت بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند. همچنین ۲۰ کولبر در سقز در برف و کولاک گرفتار شده و یک کولبر در این شهرستان بر اثر سرمازدگی جان باخت.

یک شهروند در شهرستان سیریک و یک شهروند در شهرستان ترکمن بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

از دیگر مهمترین اخبار در این باره میتوان به قطع پای یک شهروند بر اثر انفجار مین در شوش، قطع دست یک شهروند بر اثر انفجار مواد به جا مانده از جنگ در ایلام، همینطور کشته و زخمی شدن چهار شهروند در شوش بر اثر انفجار مین اشاره کرد.

لازم به ذکر است ۶۰ شهروند در یک میهمانی خصوصی در گیلان و ۱۵ شهروند در یک مهمانی خصوصی در قم بازداشت شدند.

۱گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مهرماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، می‌توان بازداشت برخی فعالان از جمله بهاره هدایت و تجمعات مربوط به چهلم جانباختگان ساقط شدن هواپیمای اوکراینی اشاره کرد.

۲گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه شایسته توجه بیشتر در رسانه و در بین مردم بودند، می‌توان به محکومیت های بسیار برای فعالان در حوزه های مختلف اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید