خانه  > slide  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در خرداد ماه ۹۷

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در خرداد ماه ۹۷

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی خرداد ماه ۹۷ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در خرداد ماه با اعدام، آزار کودکان, بازداشت های گسترده, نقض حقوق زندانیان, نقض پایدار آزادی بیان, تجمعات کارگری و اصناف بخصوص در زمینه معوقات مزدی, آلودگی های بسیار محیط زیست و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آنها به احراز رسیده است.

اعدام

مجازات اعدام از مهمترین موارد نقض حقوق بشر و حق حیات در ایران به شمار می رود. عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از یک طرح دو فوریتی برای تبدیل اعدام به حبس با بیش از ۷۰ امضا خبر داد که بر اساس آن تخفیف و تبدیل برخی مجازات‌ها از جمله تبدیل مجازات اعدام و حبس ابد تعزیری به تعزیر درجه یک که ۲۰ تا ۳۰ سال پیش‌بینی شده است.

همچنین یک نماینده مجلس از ارایه طرحی در راستای توقف اجرای احکام اعدام در ملاءعام خبر داد و گفت در واقع به دنبال ساماندهی اجرای احکام اعدام و قطع عضو و نقص عضو در ملاء هستیم.

اما در سویی دیگر در ادامه تاکید بر اجرای احکام اعدام رئیس کل دادگستری در خصوص زندانیان محکوم به اعدام که پرونده‌هایشان در شرف ارسال به دادسرای اجرای احکام است اعلام کرد که منع قانونی برای اجرای این احکام در ماه رمضان وجود ندارد.

مهمترین خبر در زمینه اعدام در این ماه اعدام محمد ثلاث از دراویش گنابادی بود که علیرغم اعتراضات گسترده تحت تدابیر شدید امنیتی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا در آمد.

روز جمعه ۲۶ خردادماه طی تماسی تلفنی از زندان رجایی شهر کرج به خانواده محمد ثلاث، اطلاع داده شد که روز یکشنبه برای آخرین ملاقات با این درویش زندانی به زندان مراجعه کنند.

پس از اجرای حکم اعدام “محمد ثلاث” پیکر بی جان این درویش بدون روئیت پزشکی قانونی و اجازه و حضور خانواده توسط نیروهای امنیتی از زندان رجایی شهر کرج به شهرستان بروجرد منتقل و دفن شد.

آقای ثلاث طی فایلهای صوتی این اتهامات را وارد ندانسته بود و اظهارات منتسب به خود را ماحاصل شکنجه و کذب خوانده بود.

از دیگر مهمترین اخبار در این زمینه میتوان به اعدام متهم ردیف اول قتل بنیتا و تایید حکم اعدام ۸ نفر از متهمان به عضویت در گروه داعش اشاره کرد.

لازم به ذکر است وکیل مدافع رامین حسین پناهی که به اتهام “بغی” به اعدام محکوم شده است اعلام کرد که درخواست اعاده دادرسی موکلش در دیوان عالی کشور رد شده است.

آزادی اندیشه و بیان

نقض آزادی اندیشه و بیان در ایران در خرداد ماه امسال نیز به صورت گسترده در نقاط مختلف کشور ادامه داشت. که در این باره میتوان به احضار ها، بازداشت ها و محکومیت های متعدد اشاره کرد.

از مهمترین بازداشت ها در این ماه میتوان به بازداشت نسرین ستوده اشاره کرد. در گزارشی از جزئیات همسر خانم ستوده گفت که نیروهای امنیتی به همسرش گفته‌اند که به خاطر اینکه او پنج سال محکومیت دارد، باید بابت آن بروید دادسرای اوین برای اجرای حکم. خندان گفت که از جزئیات این حکم پنج سال و اینکه کی صادر شده و به چه علت صادر شده، هیچ کسی خبر ندارد.

در واکنش‌ به بازداشت نسرین ستوده، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، هیدی هاوتالا، نایب‌رییس پارلمان اروپا و پلر آنتونیو پانزری، مدیر کمیته حقوق بشر این پارلمان و همینطور وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه هایی جداگانه خواستار آزادی نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر شدند.

از دیگر مهمترین بازداشت ها میتوان به احضار و بازداشت “زینب طاهری اشاره کرد. براساس اطلاعات موجود بازپرس صادر کننده حکم بازداشت مدعی شده که علت این حکم مواضع خلاف واقع و دروغ پردازی در خصوص عدم مجرم بودن محمد ثلاث، از سوی زینب طاهری در شبکه های مجازی است.

از دیگر مهمترین بازداشت ها و احضار ها میتوان به احضار علی کریمی و ابراهیم اسماعیلی روزنامه نگار و بازداشت کوتاه مدت تعدای از کنشگران مدنی در کردستان و حسن فتحی روزنامه نگار اشاره کرد.

همچنین محکومیت علی نوری به ۷ سال و نیم حبس تعزیری و دو فعال دانشجویی بازداشت شده در اعتراضات سراسری دیماه به ۱۶ سال زندان، همچنین محکومیت مدیران کانال های تلگرامی و حمیدرضا امینی و شیما بابایی و چهار تن از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه در تبریز و سه تن از متهمان پرونده تجمع “قلعه بابک” از دیگر مهمترین محکومیت ها در این ماه بود.

در ارتباط با فضای رسانه ای خبرگزاری ایلنا و ماهنامه متن و روزنامه شرق در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند

همچنین ماموران امنیتی مانع از برگزاری مراسم ۵۰ سالگی کانون نویسندگان ایران شدند و فضای امنیتی و برخورد با شهروندان در مراسم تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی نیز بسیار قابل تامل بود.

قوه قضائیه فهرستی شامل ۲۰ وکیل مورد اعتماد حکومت را که به تایید صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه رسیده است، در اختیار مراجع قضایی تهران گذاشته که بر اساس آن تنها وکلای مذکور اجازه بر عهده گرفتن پرونده‌های امنیتی و سیاسی را دارند. اعضای هیأت مدیره کانون وکلا در زمان تصویب به این تبصره اعتراض کرده و آن را غیرقانونی دانسته بودند.

براساس این تبصره در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرایم سازمان یافته در مرحله تحقیقات مقدماتی، طرفین دعوا باید وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری انتخاب کنند که رییس قوه قضاییه آنها را تأیید کرده باشد.

این موضوع موجی از اعتراضات را در بین وکلای دادگستری و کنشگران مدنی شکل گرفت را به دنبال داشت.

زندان

وضعیت زندانیان در ایران با توجه به افزایش روزافزون شمار محبوسین بسیار بغرنج است. زندانیان با توجه به بی توجهی مسولین و کمبود فضا و امکانات جان زندانیان با تهدیدات جدی مواجه بوده و در برخی موارد زندانیان جان خود را از دست داده اند.

در این ماه متاسفانه شاهد مرگ زندانیان دیگری در بهداری زندان مرکزی زاهدان و زندان سراوان و زندانی دیگری در زندان مرکزی زاهدان به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و مرگ یک زندانی دیگر در سایه عملکرد رئیس زندان بابل بودیم.

همچنین خانواده یک بازداشتی در خوزستان از مرگ وی در زندان خبر دادند.

ماموران گارد ویژه زندان قرچک ورامین با هجوم به داخل زندان، زنان درویش را با باتوم و شوکر به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و هر کدام از زنان را به صورت انفرادی به بندهای مختلف زندان منتقل کرده‌اند. حال تعدادی از این زنان وخیم گزارش شده و تمامی آنها نیز از ملاقات با خانواده‌هایشان محروم هستند.

تعدادی از دراویش زندانی محبوس در تیپ ۳ زندان تهران بزرگ در اعتراض به حمله‌ی ماموران گارد ویژه زندان قرچک به زنان درویش زندانی دست به تحصن زدند.

در ادامه اعتصاب غذای هشت تن از دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ که در اعتراض به نقض گسترده حقوق دراویش و حصر و اعمال محدودیت‌های متعدد برای دکتر نورعلی تابنده آغاز شده بود، دو تن دیگر از دراویش محبوس در بند چهار زندان تهران بزرگ به نام‌های سیدحسین هاشمی و علیرضا قاسمی با اقدام به اعتصاب غذا به این دسته پیوستند و تعداد آنها به ۱۰ تن رسید.

همچنین خانواده‌های تعدادی از زنان درویش زندانی با حضور در مقابل زندان قرچک، ضمن اعتراض به ضرب و شتم زنان درویش زندانی خواستار ملاقات با آنها شدند. زنان درویش زندانی به مدت سه هفته است که از حق برقراری تماس تلفنی با خانواده‌هایشان محروم هستند.

لازم به ذکر است هویت ضاربین و حمله‌کنندگان به زنان درویش زندانی در زندان قرچک توسط هرانا احراز شده است.

گروهی متشکل از ۳۰ تن از زندانیان زندان رجایی شهر کرج بصورت دسته جمعی توسط ماموران زندان مورد ضرب وشتم قرار گرفتند و سپس به سالن ۹ در اندرزگاه ۳ که به “رینگ خونین” شهرت دارد، تبعید شدند. آسیب‌های جدی بر اثر ضرب و شتم به این زندانیان وارد شده است، با این وجود مسئولان زندان از اعزام این افراد به بهداری خودداری می‌کنند.

آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان مدنی کرج اعزام شد و مشخص شد که کتف‌ این زندانی دچار تومور استخوانی شده است.

پس از تایید پزشکی ابتلای آرش صادقی به سرطان در حالی که بیمارستان مدنی کرج تجهیزات لازم بری درمان این نوع از بیماری را ندارد، با کارشکنی زندان در روند درمان وی تنها اجازه اعزام وی او به این بیمارستان را داده‌اند و با درخواست خانواده او که حتی هزینه بیمارستان و پروسه اداری آن را متقبل شده اند مخالف می ورزند.

لازم به یادآوری است پس از گذشت ۵ ماه ، محرومیت آرش صادقی و گلرخ ایرایی از ملاقات کماکان ادامه دارد.

عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان همچون گذشته از بزرگترین مخاطرات و آسیب های زندانیان است.

در این ماه مطلب احمدیان و سعید شیرزاد و ایوب اسدی، درویش گنابادی و دو زندانی بیمار در ارومیه که محکوم به اعدام هستند از خدمات پزشکی محروم مانده اند.

از سوی دیگر مأمورین یگان حفاظت زندان قرچک با حضور در بیمارستان میلاد تلاش کردند تا دکتر نازیلا نوری درویش زن زندانی را به استفاده از دست‌بند و پابند بر روی تخت بیمارستان ملزم کنند.

محمد شریفی‌مقدم از درویشان زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ، در اعتراض به موارد مطروحه در کیفرخواست صادر شده برای دراویش گنابادی، سوال‌های عقیدتی قضات دادگاه انقلاب، محرومیت درویشان بازداشتی از حق وکیل و عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی از حضور در دادگاه خودداری کرد.

از دیگر اخبار مربوط به زندانیان می توان به انتقال یک زندانی سیاسی شکنجه شده به زندان مرکزی زاهدان و تداوم بی خبری از روحانی بازداشت شده اهل سنت و محروم از تماس حمزه درویش” زندانی سنی مذهب اشاره کرد.

لازم یه ذکر است بدرفتاری، تحقیر و توهین از سوی قاضی دادگاه و دیگر مسئولان با فرزند ۲۰ ساله مصطفی سلیمی، زندانی سیاسی زندان سقز که جهت انجام کار اداری در رابطه با پیگیری وضعیت پدرش به شعبه ۶ دادیاری سقز مراجعه کرده بود باعث شد که وی پس از بازگشت به منزل در اثر فشارهای وارده اقدام به خودکشی کرده است و هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان در کما به سر می برد.

اقلیت های ملی و مذهبی

آبان ماه امسال برای اتنیک ها و اقلیت های مذهبی بخصوص دراویش گنابادی اعمال فشار های فراوانی همراه بود.

خرداد ماه با صدور حکم ۱۶ سال حبس و ۶ سال تبعید برای سه تن از دراویش گنابادی، محکومیت مجید مرادی، درویش گنابادی به ۷ سال حبس و ۷۵ ضربه شلاق و صدور حکم بیش از نیم قرن زندان برای ۱۵ درویش گنابادی همراه بود.

در این زمینه موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران از صدور ۱۵۰ رای برای متهمان پرونده حادثه خیابان پاسداران خبر داد. غضنفرآبادی در پاسخ به این سوال که برای متهمان چه احکامی صادر شده است، اظهار کرد که “برخی متهمان به سبب نوع عناوین اتهامی به حبس کوتاه و برخی به حبس طولانی مدت محکوم شده اند”.

این ماه همچنین با احضار و تهدید مولوی نقشبندی از سوی اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، بازداشت تعدادی از شهروندان اهل سنت عرب در سوسنگرد و به طور کل در خوزستان در آستانه عید فطر، بازداشت سه روحانی اهل سنت در هرمزگان، بازداشت دو شهروند در شهرهای جوانرود و گیلانغرب، بازداشت چند تن از فعالان مدنی در آذربایجان غربی در دوازدهمین سالگرد اعتراضات خونین نقده و بازداشت یک شهروند بهایی همراه بود.

همچنین در این ماه شکیب تیموری ، دانشجوی بهایی از دانشگاه گرگان اخراج شد و دیوان عدالت اداری تاکید کرد؛ بهائیان در ایران حق تحصیلات دانشگاهی ندارند.

از دیگر مهمترین اخبار مربوط به اقلیت های مذهبی و اتنیک ها میتوان به اجرای حکم سهیل کشاورز، شهروند بهایی و محکومیت دو نوکیش مسیحی در تهران به حبس اشاره کرد.

همچنین شهردار سرخ رود در استان مازندران با صدور نامه‌ای خطاب به مشاورین املاک این شهر از ممنوعیت خرید و فروش زمین به بهاییان گفت و به آنان دستور داده که از انجام هر گونه خرید و فروش زمین با بهائیان خودداری کنند.

گفتنی است استاد نفرت پراکن دانشگاه زاهدان دستگیر شد و دادستانی علیه ناشر خبر جنجالی گربه خوری در سیستان و بلوچستان اعلام جرم کرد.

حقوق کودک

حقوق کودکان همواره در ایران مورد نقض و تعرض قرار گرفته است. نماینده و رییس فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از اینکه وضعیت کودک آزاری در کشور بحرانی است و باید جدی گرفته شود، گفت که تصویب قانون تنها راه حل معضل کودک آزاری نیست و باید ساز و کار اجرای قوانین فراهم شود.

آزار جنسی گروهی دانش‌آموزان پسر، در مدرسه‌ای در غرب تهران از مهمترین مواردی بود که در خرداد ماه رخ داد. با شکایت والدین ۱۵ دانش‌آموز در ارتباط با پرونده آزار جنسی در دبیرستان معین تهران و انجام معاینات پزشکی و روانی رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که ۷ دانش‌آموز دبیرستان معین دچار آسیب روانی شده اند.

موضوع آزار جنسی دانش آموزان مدرسه دوره اول متوسطه غیردولتی معین منطقه ۲ تهران در جلسه شماره ۸۷۰ شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ مطرح و بر اساس مصوبه آن شورا، مجوز تاسیس موسسه لغو و مدرسه فوق الذکر تعطیل اعلام شد.

از دیگر مهمترین تعرضات به حقوق کودکان می توان به ربودن و تجاوز به یک دختر سیزده ساله، تجاوز به یک کودک در خمینی شهر، تعرض به یک کودک ۶ ساله در تهران، آزار و اذیت  پسر ۱۶ ساله به بهانه جابه جایی فرش توسط ۲ پسر همسایه و قتل دو کودک در خرمشهر و مشهد اشاره کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس از افزایش ۶ درصدی آمار خودکشی طی سال ۹۶ در فارس ابزار تاسف و تاکید کرد که پایین آمدن سن خودکشی‌ نیز یکی از شاخص‌های نگران کننده است.

غلامپور گفت که طی هفته‌های گذشته شاهد وقوع دو مورد خودکشی در افراد نوجوان بودیم که یک مورد آن اقدام دانش‌آموز دختر کلاس ششم دبستان در شیراز به خودکشی بوده است.

همچنین دو دختر نوجوان در اهواز خودکشی کردند.

زنان

مولوی محمد طیب، امام جمعه ایرانشهر در سخنرانی عید فطر با اشاره به تجاوز به یک دختر جوان که به تازگی اتفاق افتاده است، از وقوع ۴۱ مورد تجاوز در چند وقت اخیر خبر داد.

در پی تجمع مسالمت آمیز مردم ایرانشهر در مقابل فرمانداری این شهر در خصوص تجاوز به عنف یک گروه بزهکار به زنان تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت شدند.

همچنین به یک دختر نوجوان در تاکسی زرد رنگ در خیابانهای تهران تجاوز شد.

رییس آموزش و پرورش دیشموک در استان اظهار کرد “نرخ خودسوزی بین زنان بخش دیشموک بالاست به گونه‌ای که هر سه ماه یک‌بار این خودسوزی‌ها رخ می‌دهد. از دلایل عمده این خودسوزی می‌توان به سطح پایین فرهنگی، اقتصادی و ازدواج‌های تحمیل شده اشاره کرد”.

از دیگر مهمترین موارد نقض حقوق زنان قتل ناموسی است. در این ماه یک زن ۲۰ ساله در مشهد و دو زن دیگر در

مشهد و شیراز به دلایل ناموسی قتل رسیدند. همچنین پسر جوانی پسر دایی ۱۶ ساله خود را به دلایل ناموسی به قتل رساند.

از دیگر گزارشات مربوط به زنان میتوان به خبری در مورد یکی از نمایندگان مجلس اشاره کرد. سلمان خدادادی نماینده مجلس که اکنون ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد دارای سوابقی از جمله تجاوز و آزار جنسی است، علیرغم سوابق سوء این نماینده مجلس و پیگیری قربانیان، بخش های ذیربط در مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت قربانیان به سکوت مانع از پیگری حقوقی موثر قربانیان میشوند.

کارگران و اصناف

این ماه با درخواست برای پرداخت معوقات کاگران در نقاط مختلف کشور با تنش های بسیاری همراه بود. کارگران معترض در چندین شرکت و کارخانه با برپایی تجمع و اعتصاب خواستار رسیدگی به مطالبات و پرداخت حقوق عقب افتاده خود شدند.

در پی این تجمعات و اعتصابات یکی از کارگران شهرداری آبادان در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و عدم پرداخت حقوق اقدام به خودسوزی کرد و دچار سوختگی شدید شد. طبق اخبار رسیده همکار او که برای خاموش کردن آتش وارد عمل شد نیز دچار سوختگی شدید شده است. اما به علت شدت جراحات وارده پس از چند روز جان باخت.

اعتصاب سراسری کامیون‌داران از مهمترین رویداد ها در ارتباط با حقوق کارگران و اصناف بود.

از اول خردادماه کامیون‌داران بسیاری در شهرهای ایران در اعتراض به ثابت بودن کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، افزایش عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی دست به اعتصاب زده و خواستار عملی شدن مطالبات صنفی خود شدند که برای حداقل ۱۰ روز ادامه پیدا کرد.

همچنین مرغداران بسیاری از شهرهای ایران در اعتراض به نبود توازن بین قیمت مرغ و قیمت نهادهای طیور، افزایش هزینه‌های جانبی، کاهش قیمت مرغ، سوءمدیریت، افزایش قیمت اغذیه طیور و مشکل حمل و نقل نهاده‌های دامی دست به تجمع زده و خواستار عملی شدن مطالبات صنفی خود شدند.

در پی اعتراضات مستمر کارگران و به چالش کشیدن روند خصوصی سازی، کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، اداره هپکو را به وزارت صنعت سپرد.

در پی این اعتراضان ۱۰ کارگر هپکو اراک به مراجع قضایی احضار و پس از بازداشت این کارگران پنچ کارگر بازداشت شده هپکو با قرار وثیقه آزاد شدند.

از سوی دیگر جمعی از کارگران معترض گروه ملی فولاد در اهواز بازداشت شدند.همچنین ایرج توبه ایها، فعال صنفی معلمان نیز در نجف آباد بازداشت شد. قرار منع تعقیب کارگران نیشکر هفت تپه در دو پرونده نیز صادر شد.

در اخبار این ماه گزارشی از وضعیت دشوار زندگی کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در کمپ‌های فاقد امکانات بسیار قابل تامل بود.

بهداشت و محیط زیست

اخبار محیط زیست در این ماه با خشک شدن های تالاب ها, آلودگی های متفاوت و همراه بود.

در این ماه پس از آنکه رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد فعالان محیط زیست بازداشت شده جاسوس نیستند؛ دادستان تهران گفت هیأت تحقیق دولت حق اظهارنظر و دخالت در پرونده فعالان محیطی زیستی را ندارند.

همچنین در این ماه پزشکی قانونی علت مرگ کاووس سید امامی را خفگی اعلام کرد اما وکیل سید امامی اعلام کرد که در فیلمی که به ما نشان دادند، دوربین آن قسمتی را که مرگ اتفاق افتاده است، نشان نمی‌دهد.

از دیگر مهمترین اخبار محیط زیستی میتوان به گزارشاتی از آلودگی در ساحل خلیج فارس، طوفان گردو خاک در زابل، آلودگی هوای همدان و مشهد و گزارشی از فاجعه زیست‌محیطی در کارون اشاره کرد.

در ارتباط با بحران آب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت که یک‌جانبه‌نگری در محیط زیست سبب شده که امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض بی‌آبی قرار بگیرند و باید توجه داشت که سرانه آب در سال جاری به زیر ۵۰۰ متر مکعب رسیده، حال آنکه زیر ۱۰۰۰ متر مکعب بحران محسوب می‌شود.

حقوق فرهنگی

از جمله اخبار نقض حقوق فرهنگی در این ماه میتوان به محکومیت بکتاش آبتین شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران به جریمه نقدی و کار اجباری و توقیف نمایش نمایش “در” اشاره کرد.

همچنین ده وانت کتاب‌ “مسئله‌دار” از سوی پلیس جمع آوری و ۳ نفر بازداشت شدند. با این حال این نهاد انتظامی اقدام خود را در پاسخ به “اعتراضات امت حزب‌الله” دانست و تاکید کرد “در این بازرسی حدود ۲۰ هزار جلد کتاب غیرمجاز که بعضاً کتبی خاص سیاسی علیه حاکمیت بودند کشف و ضبط شد”.

در گزارشاتی دیگر شاهد تخریب تدیجی آرامستان ظهیرالدوله و ابن بابویه و سی و سه پل بودیم.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

از مهمترین اخبار خشونت های نظامی در این ماه میتوان به بازداشت و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان توسط ارگان های نظامی اشاره کرد.

در این ماه شاهد مجروح شدن یک نفر در اثر تیراندازی بی ضابطه ماموران سراوان، کشته شدن دو جوان بلوچ در سنگ اندازی ماموران لیردف، زخمی شدن یک زن بلوچ در تیراندازی ماموران انتظامی ایرانشهر و کشته و زخمی شدن دو شهروند بلوچ در تیراندازی ماموران در سراوان بودیم.

همچنین پنج کولبر در مناطق مرزی و دو کولبر در پیرانشهر و‌ بانه، دو کولبر در پاوه و سردشت، چهار کولبر در چالدران سردشت و بانه و یک کاسبکار در پیرانشهر کشته و زخمی شدند.

از دیگر مهمترین اخبار مربوط به کولبران میتوان به محکومیت یک کولبر به خاطر خسارت مین منفجر شده به جریمه نقدی اشاره کرد.

در ارتباط با شرایط کولبران نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به وضعیت کولبران از بیکاری و فقر مطلق ۱۵۰ هزار کولبر در کشور خبر داد و از مسئولان خواست تا به سرعت در جهت پوشش بیمه‌ای و ایجاد شغل ایمن برای این قشر اقدام کنند.

از دیگر اخبار میتوان به بازداشت ۱۰ دختر و پسر و۳۰ دختر و پسر در مهمانی های جداگانه در گیلان و یک مورد اسیدپاشی در قزوین و انفجار گلوله جنگی در ثلاث باباجانی اشاره کرد.

لازم به ذکر است هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: “ مجازات‌های بدنی نسبت به زندان بسیار موثر تر است و از تازیانه ای که در اسلام داریم باید دفاع کنیم”. این در حالی است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

 ۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در خرداد ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

از مهترین خبرها که در این ماه بازتاب بسیار گسترده ای در کشور داشت میتوان به خبر اعدام محمد ثلاث، اخبار مربوط به آزار جنسی دانش آموزان و بازداشت نسرین ستوده اشاره کرد.

 ۲– گزارشاتی که علیرغم اهمیت با بی توجهی روبرو شدند 

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهترین خبرها که در این ماه شایسته توجه بیشتر در رسانه و در بین مردم بودند می توان به بازداشت زینب طاهری، ابتلای آرش صادقی به سرطان و ۴۱ مورد تجاوز گروهی به زنان در سیستان و بلوچستان اشاره کرد

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید