خانه  > slide, اقلیت های دینی  >  معرفی کتاب: یکصد و شصت سال مبارزه با آیین بهایی

معرفی کتاب: یکصد و شصت سال مبارزه با آیین بهایی

ماهنامه خط صلح – “فریدون وهمن”، ایران شناس و دین شناس و هم‌چنین استاد بازنشسته‌ی زبان شناسی در رشته‌های زبان‌ها و ادیان باستانی ایران در دانشگاه کوپنهاگن است. وی نویسنده‌ و مترجم کتاب‌های زیادی در این حوزه‌ها بوده است. کتاب “یکصد و شصت سال مبارزه با آیین بهایی” یکی از آثار اوست که به شرح وضعیت و مشکلات بهاییان در ایران می‌پردازد.

رضا هوشمند

یکصد و شصت سال مبارزه با دیانت بهایی، خود شامل دو کتاب می‌شود که به ترتیب به مسائل و اتفاقات قبل و بعد از انقلاب و برخورد دولت‌ها و علمای دینی در این دو مرحله می‌پردازد. عنوان فصل‌های کتاب نخست عبارت است از: “معمای بهاییت”، “دلایل مخالفت با دیانت بهایی”، “مبارزه با بهاییان در دوره‌ی قاجاریه”، “بهاییان در دوران پادشاهی رضا شاه پهلوی”، “بهایی ستیزی در دوران محمدرضا پهلوی”. هم‌چنین، “بهایی آزاری در روزهای آخر رژیم شاه”، “بهاییان نخستین قربانیان ظلم در جمهوری اسلامی”، “تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی و سلب همه‌ی حقوق انسانی و شهروندی بهاییان”، “دستگیری، شکنجه و اعدام اعضای تشکیلات بهایی و بهاییان سرشناس”، “ویران ساختن اماکن مذهبی و تاریخی بهایی”، اختناق اقتصادی جامعه‌ی بهاییت”، “پس از آیت الله خمینی، دوران جدید اختناق”، “بهاییان در دوران ریاست جمهوری حجه اسلام محمد خاتمی، شکاف عمیق”، “جامعه‌ی بهایی در دوران ریاست جمهوری آقای محمود احمدی نژاد”، “بالا رفتن تب توهم توطئه در جمهوری اسلامی”، “پایگاه‌های آیات عظام در مقابل دیانت بهایی”، و “دادخواهی بهاییان به مراجع بین المللی”، عناوین کتاب دوم هستند.

وهمن پیشگفتار کتاب خود را این‌گونه آغاز می‌کند: ” این کتاب گوشه‌اى از تاریخ سوخته و پایمال شده‌ی کشور ماست. تاریخى است که کمابیش اکثریت مردم ایران از آن چیزى شنیده و یا شاهد بخشى از آن بوده‌اند، اما با پرهیز و گریزى باورنکردنى هرگز نخواسته‌اند خود را با آن آشنا سازند…”

برای درک وضعیت و شرایط جامعه‌ی بهاییان ایران نیاز است از ریشه با آن آشنا شد و نیمه‌ی اول این کتاب، خواننده را با روند اتفاقات و شرایط بهاییان کشور از روزهای اول آشنا می‌کند و به غیر از دیدگاه‌ها و گزارش‌های نویسنده، به نظرات دانشمندان، دانایان و حتی روحانیون آن زمان و زمان حال نیز پرداخته شده است. در کتاب اول نویسنده شما را پله به پله از روزهای اول جنبش بابی در دوران قاجار (برخوردها، اتفاقات و رویدادهای آن زمان) همراهی می‌کند و هم‌چنین با برخورد رضا شاه با دیانت بهایی آشنا می‌شوید. پس از آن هم خواهید دید که چگونه محمدرضا شاه پهلوی با قدرت بی‌سابقه‌ی روحانیون آن زمان و برخورد آنان با شهروندان بهایی مواجه می‌شود. هم‌چنین این کتاب در کنار مشکلات، جانباختن‌ها و شرایط بهاییان در دوره‌های گوناگون، به تلاش بهاییان برای بهبود وضع مدارس آنان و اشخاصی که در آن زمان نقش موثری داشته‌اند، می‌پردازد.

در کتاب دوم که به انقلاب و پس از آن می‌رسد، خواننده با اتفاقات، یورش‌ها، محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های جدیدی که با نزدیک شدن به انقلاب و پس آن تا به زمان حال صورت گرفته است، روبه‌رو خواهد شد؛ هم‌چنین با روی دیگر بسیاری از سیاستمداران و افراد شاخص با رویارویی با جامعه‌ی بهایی آشنا خواهد شد. در این قسمت از کتاب، خواهید دید که چطور به صورت کاملاً رسمی و قانونی تمام حقوق شهروندی بهاییان زیر پا گذاشته می‌شود؛ خواهد دید که در امر ازدواج بهاییان مانع تراشی می‌شود، ناعادلانه مورد محاکمه قرار می‌گیرد، اشخاص ربوده و حتی کشته می‌شوند.

پس از پایان فصول میانی کتاب که شامل توضیحاتی از اتفاقات و شرایط بهاییان در تمام دولت‌های جمهوری اسلامی هستند، در فصل آخر کتاب می‌توان دید که با اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی برای بهاییان می‌افتاد و می‌افتد فعالان و روشنفکران و مراجع بین الملل نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نبوده و در اکثر این اتفاقات به دادخواهی برای جامعه‌ی بهاییان پرداخته‌اند، و سپس در پایان کتاب نویسنده به آوردن اسناد و مدارک، کتاب شناسی و فهرست اسامی و اعلام پرداخته است.

نام کتاب: یکصد و شصت سال مبارزه با آیین بهایی

نویسنده: فریدون وهمن

زمان انتشار: چاپ سوم-۱۳۸۹

ناشر: باران(سوئد)

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید